tirsdag den 9. juni 2015

Når en historiefortæller møder erhvervslivet

I sin nye bog beretter historiefortælleren svend–erik engh om hvordan man krydser en gammeldags historiefortæller med nutidens hektiske erhvervsliv.

Det er ikke mere end et par år siden at storytelling–bølgen væltede over os, som den seneste af kommunikation– og reklamebranchens opfindelser; Ja, historier kan noget og de kan bruges som ledelsesværktøj! Snart stod de første konsulenter klar til at analysere, systematisere, modelisere og anvende fortællingskunsten som værktøj. Men hvad sker der når en fortæller tager rejsen den anden vej og ud fra sin kunst går erhvervslivet i møde

Fortællinger er en måde at dele værdier på. En måde at sætte ord på fremtiden, på visionerne, og at beskrive kulturen på. Derfor er historierne også vigtige på arbejdspladsen og kan rigtigt brugt være et meget effektivt ledelsesværktøj.

Svend–Erik Engh er, har altid været, og betragter stadig sig selv som, historiefortæller en ægte historiekunstner. Han har i det meste af sit voksne liv fortalt historier på festivaler, i teatre osv. Men først for fem år siden, da han mødte amerikaneren Steve Denning, opdagede han historiernes virkning i virksomheder og organisationer. Siden da, har han gjorde sig mange erfaringer i fortællingens kunst og hvad der opstår når de to verdener, to kulturer fortælling og forretning mødes. Det er der nu kommet en bog ud af.

I hans bog "Fortæl en historie bliv hørt, bliv forstået, skab vekselvirkning" beskriver han på en billedrig og overbevisende måde hvordan historier virker. Samtidig advarer han mod en af de værste faldgruber: Uden viden om og respekt for hinanden, kan det ikke lykkes for de to kulturer at mødes på en ordentlig måde.

I bogen, introducerer Svend–Erik Engh "vekselvirkning" et centralt begreb for forståelsen af historiers virkning og anvendelse. Et begreb der tager historiefortællingen tilbage til sin rette perspektiv, nemlig tovejskommunikation og interaktion mellem mennesker hvor historien kun opstår og giver mening i kraft af interaktionen mellem lytter og fortæller, mellem ledelse og medarbejdere, mellem kunder og virksomheden!

Bogen, der henvender sig til både historiefortællere og forretningsfolk, er et vigtigt bidrag til forståelsen af hvordan fortællingskunst og forretningsverden kan mødes og vekselvirke.

Fortæl en historie
ISBN 87–991303–0–0
FOKUS FORLAG
218 SIDER 249,–

Oplysninger om bogen og forfatteren er tilgænglige på:
www.fokus.dk og www.historier.dk
 

Læs mere her

tags: kunst, virksomhed, erhvervslivet, kommunikation, organisation, forfatter, værktøj,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar