fredag den 14. august 2015

Lean - Gevinst på flere niveauer

Det er svært at forestille sig virksomheder, der ikke ønsker glade og tilfredse kunder, motiverede og ansvarlige medarbejdere samt have styr på processer, ressourcer og høj kvalitet. Det synes indlysende at høj leveringsevne, reduktion af gentagne arbejdsgange og et forbedret resultat på bundlinjen er, hvad enhver organisation stræber efter. Dette kan friste en til at spørge, hvorfor det ikke er alle virksomheder, der vælger at implementere Lean, da begrebet netop er kendt for at sikre de ovennævnte kvaliteter.

Selvom Lean endnu ikke er blevet en integreret del af enhver organisations strategiportefølje, har det siden 1999– 2000 haft et stort indtog i mange danske virksomheder. Derudover er der efterhånden mange virksomheder, der er gået et skridt længere og "eksperimenterer" ligefrem med det på forskellige niveauer og som forskellige discipliner.

Lean bliver af mange betragtet som en ledelsesfilosofi, som mere fokuserer på ledelsesudvikling frem for virksomhedsudvikling. Det kræver dog en del at påbegynde en forandringsproces i ledelsen. Særligt stor dedikation fra toplederne er nødvendig, hvis Lean–implementeringen skal blive en succes. Lederne skal træde i karakter og fungere som rollemodeller for resten af organisationen. Det er derfor nødvendigt, at de også ændrer sig selv for at skabe rum til forandringsprocessen. Efter implementeringen ændres ledernes rolle gerne til coach eller guide frem for beslutningstager i forhold til medarbejdernes daglige arbejde.

God og dedikeret ledelse er derfor en nødvendighed for, at Lean kan blive en succes. Hermed opstår udtrykket Lean–ledelse, som populært anvendes i diverse virksomheder. Her er det vigtigt at lægge vægt på, at Lean–ledelse ikke kun er forbeholdt ledelse på bestemte niveauer, men skal gerne gribe ind og påvirke hele ledelsesstrukturen i en virksomhed. Lean skal optræde som en løbende forandringsproces i virksomheden og bør aldrig gennemføres som et projekt med en fastlagt løbetid. Lean–tankegangen bliver en integreret filosofi i virksomhedens hele, og derfor er de bløde menneskelige værdier essentielle i forbindelse med Lean. Nogle har tendens til at opfatte Lean som et rationaliseringsprojekt, der udelukkende benytter "hårde" værktøjer for at opnå effektivitet og procesoptimering. Ifølge Lean ledelsesfilosofien er dette en misforståelse af konceptet.

På trods af Leans relativ korte eksistens som filosofi er det allerede blevet en integreret del af diverse videregående uddannelser. Det er derfor ikke kun i erhvervslivet, at der er fokus på begrebet. Den generelle opfattelse på de videregående uddannelser er, at de studerende ser positivt på Lean. Dog uden praktisk erfaring kan de studerende på grundlag af den teoretiske indsigt sagtens se fordelene og mulighederne ved det og opfatter forandringsfilosofien som værende brugbar i mange funktioner. "Jeg mener bestemt at Lean kan implementeres på mange forskellige niveauer. Tror man, at Lean kun er brugbart i produktionen, mener jeg, at det er helt misforstået. Det drejer sig kort og godt om procesoptimering. Det kan indføres i alle afdelinger og derved have forskellige funktioner", udtaler Rasmus Arffmann, Stud.merc., Supply Chain Management på Copenhagen Business School.

Den generelle holdning til Lean i det danske erhvervsliv er også, at konceptet kan tænkes ind i alle funktioner og er oplagt alle steder, hvor der eksisterer gentagne arbejdsgange. Det skal dog tilføjes at det er meget væsentligt at vide præcist, hvorfor man ønsker Lean inden det implementeres. Formålet med implementeringen skal defineres på forhånd både for at sikre, at implementeringen foregår strømlinet med et konstant mål for øje, men også for at tænkningen bliver en integreret del af organisationens vision og værdigrundlag. Dette kræver en kompetenceopbygning hos medarbejderne, så de fra start af forstår Lean–processen og derved er i stand til at benytte de rigtige redskaber undervejs i implementeringen. Netop fordi det er så essentielt at tænke Lean holistisk ind i organisationen, er det interessant at se på begrebet i HR–funktionen til forskel fra det ovennævnte om Lean som en top–down ledelsesfilosofi.

Flere og flere taler for, at Lean–processen skal starte i HR–afdelingen og ikke indføres som en top–down ledelsesfilosofi. Jo mere opmærksom man bliver på de menneskelige værdiers betydning for en succesfuld implementering, jo mere synes det relevant at starte hele processen i netop den afdeling, der varetager de menneskelige ressourcer.
HR–afdelingen kan spille en afgørende rolle i implementeringen. Dels kan de opbygge de nødvendige kompetencer, som medarbejderne har brug for til at benytte Lean–værktøjerne uden ekstern assistance. Derudover skal medarbejderne klædes på til at forstå processen og være i stand til at træffe beslutninger i Lean–processen, så tingene bliver gjort på den mest effektive måde med mindst muligt spild.

Som allerede etableret er Lean en forandringsproces, og til enhver forandring i en organisation hører unægteligt frustrerede medarbejdere. Både ledere og medarbejdere skal derfor klædes på til at tackle de nye roller, de hver især får i Lean–processen. HR–afdelingen skal coache lederne og give dem de fornødne kompetencer til at håndtere medarbejdernes frustration samt imødekomme spørgsmål vedrørende forandringerne, og hvilke betydninger de vil få for den enkelte medarbejder. Derudover skal HR–afdelingen coache lederne i at lede, styre og motivere selvstyrende grupper.

I og med at medarbejderne får mere indflydelse på deres egen dagligdag, samt at ledernes rolle ændres til en mere coachende funktion, skabes der en ændring i relationen mellem medarbejdere og ledere. Denne ændring kan bedst bearbejdes af HR–afdelingen ved at støtte hele organisationen og bidrage med de nødvendige respektive kompetencer.
Lean synes derfor at være en filosofi, der med fordel kan tænkes ind i HR disciplinerne.

På nuværende tidspunkt omtales Lean ofte i medierne og i det danske erhvervsliv. Flere og flere virksomheder bekendtgør dagligt, at Lean–processen er blevet en del af deres daglige virke med stor efterfølgende succes.

"Tre ud af fem KFX virksomheder har i dag indført Lean i produktionen, og nu rammer Lean–bølgen andre sektorer som f.eks. finanssektoren, sundhedssektoren, byggeriet, uddannelsessektoren og hele det offentlige område", ifølge HRM Minilex.

Lean bliver generelt rost af fremtrædende topledere over hele landet. Dette meget positive og ukritiske billede af Lean frister én til at stille spørgsmålet, om der overhovedet er faldgrupper ved at implementere Lean, og om konceptet er en døgnflue, der må vige pladsen, når noget nyt og innovativt får indtog. "Jeg mener ikke, at Lean er en døgnflue, men tror bestemt at det pt. er et modeord. På nuværende tidspunkt er det gavnligt for virksomheder at have Lean–implementering på dagsordenen, da det symboliserer en innovativ organisation i vækst. Det er blevet trendy at være med på Lean–bølgen", siger Rasmus Arffmann.

Man må bestemt sige, at der er tale om en bølge, men til forskel fra mange andre forandringsprocesser og rationaliseringsprojekter, synes Lean at være kommet for at blive. Det kræver dog, at alle i organisationen får opbygget de nødvendige kompetencer til at håndtere de redskaber, som Lean indeholder. Målet vil være, at Lean skal opfattes som en holdning eller adfærd i organisationen, som skaber værdi i alle de processer, der gentages.
Som nævnt er et klart succeskriterium for Lean, at man sætter sig målet klart, inden det indføres. Det er vigtigt, at man generelt på alle niveauer af organisationen ved, hvordan og hvorfor Lean skal implementeres, ellers kan det resultere i, at implementeringen bliver for omkostningsfuld i forhold til udbyttet. Første skridt i enhver implementering er altså at fastlægge konkrete retningslinier, opbygge de nødvendige kompetencer, og derefter skabe rum til den forandringsproces, som Lean er.

Probana Management tilbyder Lean projektlederuddannelsen, som giver dig kompetencer i at gennemføre effektive Lean–projekter samt at styrke virksomhedens udvikling, vækst og resultater. Få mere information om Lean projektleder på http://www.probana.com/lean.asp, og læs mere om Probanas andre uddannelser på http://www.probana.com/
 

Læs mere her

tags: uddannelse, virksomhed, finanssektor, erhvervslivet, sundhedssektoren, Probana, Management, strategi, organisation, projektleder, studerende, videregående uddannelse, værktøj, coach,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar