Erhvervsuddannelserne trænger til et 360 graders eftersyn som det, folkeskolen har været igennem. Det mener Håndværksrådet, som er hovederhvervsorganisation for 20.000 små og mellemstore virksomheder.
Regeringens rejsehold har gennemført et visionært og fremsynet eftersyn af folkeskolen, og Håndværksrådet ser meget gerne, at erhvervsuddannelserne får et tilsvarende kvalitetstjek.
"10 års reformer af erhvervsuddannelserne har gjort det til en jungle at være elev og lærling, skoleleder, underviser og ikke mindst håndværksmester", siger Heike Hoffmann, uddannelsespolitisk medarbejder i Håndværksrådet.
"Vi skal se grundigt på kvaliteten af erhvervsuddannelserne for at sikre, at små og mellemstore virksomheder også fremadrettet har adgang til faglært arbejdskraft på allerhøjeste niveau. Derfor er det vigtigt at få gennemført et 360 graders eftersyn, der også omfatter de områder, som ikke konkret er blevet reformeret, siger Heike Hoffmann".
Fokus på stærke elevers frafald
Et hovedproblem er frafald. Mange erhvervsskoler har haft massivt fokus på elever, der har brug for ekstra hjælp, og frafaldsprocenterne er på vej i den rigtige retning. Desværre er der også et stort frafald blandt meget dygtige og ambitiøse unge.
"Vi hører ofte om elever, der falder fra, fordi de ikke udfordres nok på skolen, bl.a. fordi der bruges forældede arbejdsredskaber, og fordi faglærerne er for langt væk fra virkeligheden i virksomhederne. Det er et meget stort problem, at mange af disse unge vælger gymnasiet i stedet, for vi har altså brug for dem som faglærte", siger Heike Hoffmann.
Erhvervsskoler skal ledes, ikke administreres
Ligesom folkeskolen er erhvervsskolernes ledere underlagt lovgivning, og skolerne skal også på mange niveauer samarbejde med arbejdsmarkedets parter. Derfor er det vigtigt, at lederne på erhvervsskolerne har tid og rum til at lede, og at der ikke bruges for mange ressourcer på administration, dokumentation og papirarbejde, mener Håndværksrådet.
"Vi vil have lederne tilbage i ledelsesrollen på erhvervsskolen. Den debat har rejseholdet sat på dagsordenen for folkeskolen, men vi mener, at debatten er mindst lige så vigtig for erhvervsskolerne. De to institutionstyper skal i princippet levere den samme vare: Undervisning på så højt niveau, som hver enkelt elev har brug for", siger Heike Hoffmann.
Større fokus på virksomhederne
Et 360 graders eftersyn af erhvervsuddannelserne skal også omfatte de virksomheder, der er med til at uddanne lærlinge. Især vil det være vigtigt at fokusere på samarbejdet mellem erhvervsskolerne og mestrene. Håndværksrådet ønsker derfor et kritisk fokus på samspillet mellem virksomheder og erhvervsskoler.
"Et bedre skole-virksomhedssamarbejde er en af de allervigtigste målsætninger for den 360 graders evaluering af erhvervsskolerne, som vi efterlyser. Spørgsmålet er nemlig, om samarbejdet fungerer optimalt i forhold til lærlingene, eller om der i virkeligheden er tale om to separate og parallelt fungerende systemer, der kun mødes, når det er absolut nødvendigt Alt for ofte er der tale om det sidste, men samarbejdet og samspillet bør have allerhøjeste prioritet, hvis vekseluddannelsessystemet skal kunne udnyttes optimalt", siger Heike Hoffmann.
360 grader rundt om erhvervsskolerne
Håndværksrådets foreslår, at en 360-graders evaluering af erhvervsskolerne retter fokus på bl.a.
- Ledelsesrummet på alle niveauer på erhvervsskolerne
- Samarbejdet mellem virksomheder og erhvervsskoler
- Muligheden for at udfordre alle elever på hver deres niveau
- Vejledningen om erhvervsuddannelserne
- Redskaber, metoder og faglig opdatering på erhvervsskolerne
Find yderligere information og download fotos i vores presserum
Kontakt
Uddannelsespolitisk medarbejder Heike Hoffmann, 2539 0319
Kommunikationschef Frederik Faurby, 5134 4377
Læs mere her
tags: politi, Vejle, uddannelse, lovgivning, virksomhed, folkeskole, gymnasiet, arbejdskraft, erhvervsuddannelser, organisation, arbejdsmarked, lærling,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar