fredag den 23. juli 2010

Unge holder sommerferie i computerspillets tegn

En uges sommertræf med computerspil tiltrækker unge fra hele landet men ikke fordi de selv skal spille.
De mange deltagere på årets Game Development Camp skal lære om spiludvikling, der i dag er en million-industri.

Når det handler om sommeraktiviteter og ferieplaner, vil de færreste nok tænke på computerspil som det første, men for en stor gruppe gymnasieelever bliver det sommerens højdepunkt. Igennem en hel uge skal computerspil-entusiaster fra hele landet nemlig være sammen om deres fælles interesse, når årets Game Development Camp afholdes på Aalborg Universitet. Det er Ungdommens Naturvidenskabelige Forening (UNF), der hvert år afholder spil-lejren, hvor det ikke handler om at spille computerspil, men om spiludvikling med programmering, grafik og idéarbejde.

- Det vigtigste er sådan set ikke det færdige resultat, men derimod processen undervejs, for spiludvikling er meget andet end det spil, der kommer ud af det i den sidste ende. Derudover får vi også besøg af folk fra branchen, som fortæller om deres erfaringer og giver konstruktiv kritik til grupperne, så de kan få et indblik i spilbranchen og en idé om, hvordan man kan komme videre med sine spiludviklerdrømme, forklarer Kasper Videbæk, der er frivillig koordinator i Ungdommens Naturvidenskabelige Forening. - Vi bestemmer ikke, hvad spillene skal handle om, og hvordan de skal se ud, men vi vil prøve at dreje grupperne i en retning, hvor de kan tage samfundssatire og morsomme vinkler på kendte debatter med i idéfasen, forklarer han.

Kasper Videbæk har gennem 6 år været med til at planlægge Game Development Camp, som er vokset fra et lille årligt arrangement til en ugelang spillejr med 72 deltagere fra landet gymnasiale uddannelser, i år med 20 procent kvindelige deltagere. I år var der over 150 ansøgere til pladserne på campen, der afholdes fra 25. juli til 1. august på Aalborg Universitet, og efter ønske fra tidligere års deltagere er der også afsat tid til præsentation af de danske uddannelser, der bevæger sig inden for feltet.

Det er ikke et krav, at deltagerne på forhånd har prøvet at lave computerspil, og de unges kvalifikationer og interesser er meget forskellige, hvilket er nødvendigt, når den samlede proces inkluderer koncept-idé, figurudvikling, grafisk arbejde og programmering. De frivillige arrangører underviser undervejs i blandt andet Photoshop og brug af Unity, der er en dansk game-engine, som campen i år tager i brug for første gang. Unity er en platform, som mange professionelle bruger, blandt andet til iPhone-spil, og med den bliver det også muligt at lægge deltagernes direkte spil på game.unf.dk, efterhånden som arbejdet skrider frem. Endvidere lærer de unge om "pair programming", hvor to personer er sammen ved computeren for at fremme kreativitet og samarbejdsevner.

Ud over undervisning og gruppearbejde får deltagerne også input fra flere erfarne herrer i dansk spilindustri, som kan fortælle, hvordan man kan bevæge sig fra amatør til professionel inden for spiludvikling. Søren Lundgaard har en fortid i Deadline Games og i dag er tilknyttet sammenslutningen af danske spiluddannelser, DADIU. Peter Burchardt fra Playdead Games fortæller om firmaets nye spil Limbo og om at starte sin egen spilvirksomhed op. Græsrods-netværket af kreative spiludviklere, Copenhagen Games Collective, dukker også op, ligesom blandt andre Thomas Nielsen fra Progressive Media, der sidder i panelet som gæstedommer, når grupperne præsenterer deres færdige spil lørdag eftermiddag.

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar