lørdag den 6. oktober 2012

Alt hvad du har lært om strategi er forkert!

Hvad er forskellen på virksomheder, som sidder fast i det samme gear, og de virksomheder som drøner derudaf, og boomer år efter år Svaret ligger i strategi - PROBANA Business School giver dig 3 grunde til, at virksomheder hænger i bremsen!

Vi kender alle de to typer af virksomheder, for de findes på tværs af alle industrier og brancher. Men hvad er forskellen hvad gør boomerne anderledes

Keith McFarland, CEO og grundlægger af McFarland Strategy Partners, baseret i Utah, USA, har brugt de sidste 5 år på at studere mere end 7.000 virksomheder i vækst, for at finde ud af, hvad boomerne gør anderledes.

Følgende er de 3 mest hyppige årsager til, at virksomheder ikke kommer ud over rampen.

1. Strategi skal ikke ske en gang om året
Alt for mange virksomheder anvender den traditionelle strategiudviklings-model, hvor ledelsen mødes én gang årligt, revurderer strategien, skriver en rapport, arkiverer den, og glemmer så alt om det indtil næste år.
Strategiarbejde skal være en kontinuerlig proces, og der skal som minimum stilles spørgsmålstegn til den strategiske retning hvert kvartal.

2. Strategien må ikke være en eksklusiv klub
De fleste CEO er er af den overbevisning, at den bedste måde at udvikle strategi på er ved at putte topledelsen ind i et mødelokale, og først gå fra mødet når der foreligger en plan. Metoden er dømt til at gå galt!
I stedet skal vi bringe mere demokrati ind i ledelsesprocessen noget McFarland kalder Democraship . Des flere mennesker der arbejder på et problem, des bedre bliver løsningen og hvilken problemstilling er mere vigtig end virksomhedens strategiske retning

3. Strategien må ikke være en hellig ko
Som ledere har vi en ubevidst naturlig tendens til at omringe os selv med medgivende medarbejdere det gør uden tvivl vores arbejde lettere, men forringer desværre også kvaliteten.
Vi undervurderer konsekvenserne af en yes-man kultur. Strategien skal hænges op som skydeskive, og medarbejderne skal have lov til at skyde løs. Kun på den måde kommer vi rundt om alle de kritiske faktorer, som i sidste ende afgør, om strategien bliver en succes.

Lær mere med PROBANA Business School som giver dig de nyeste ledelsesværktøjer, teorier og tendenser. Mere end 2.900 danske erhvervsledere har allerede et forspring med Mini MBA en kom med fremad, få skiftet gear og hop med ombord. Læs mere på: www.probana.com/dip.asp


Læs mere her

tags: USA, OB, virksomhed, strategi, ledelsesværktøjer, strategiudvikling, værktøj,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar