torsdag den 18. september 2014

Videndeling kræver indsats og indsigt.

Når videndeling planlægges, fokuseres der ofte fejlagtigt udelukkende på det, der kaldes lineær videndeling. Lineær videndeling er rettet mod fagligt beslægtede medarbejdere og foregår således mellem medarbejdere inden for samme fagområde og afdeling i organisationen såsom HR–afdelingen eller sekretærer i forskellige afdelinger.

Lineær videndeling kan i mange tilfælde understøttes ved at kategorisere medarbejderne i faggrupper/afdelinger, som dernæst kan "abonnere" på målrettede nyheds– og dokumentopdateringer via intranettet. Imidlertid kan lineær videndeling blive ineffektivt, når videndelingen skal spænde over store geografiske afstande eller når antallet af medarbejdere, som er involveret i processen, bliver for stort.

Adaptiv videndeling, derimod, foregår mellem medarbejdere i forskellige afdelinger med forskelligartede faglige profiler. Som følge heraf er adaptiv videndeling i langt højere grad end den lineære videndeling funderet på ad hoc informationstilgang. Adaptiv videndeling er oftest mere problematisk at få til at fungere optimalt, da denne dels kan kræve en formidling af stoffet grundet forskelle i faglighed dels henvender sig til medarbejdere, som muligvis ikke er klar over, hvor den relevante information/person findes.

Da behovet for og en metode til lineær videndeling er lettere at identificere, er den lineære videndeling lettere at optimere end adaptiv videndeling. Imidlertid er der i langt de fleste tilfælde større forretningsmæssige fordele forbundet med optimeret adaptiv videndeling end med optimeret lineær videndeling.

Hvordan forøges den adaptive videndeling

Når man ønsker at optimere såvel lineær som adaptiv videndeling er alfa og omega et gennemarbejdet koncept, som alle medarbejdere har haft mulighed for at få indflydelse på og ideelt set føler ejerskab for. Yderligere er det nødvendigt, at nøglemedarbejdere og ledelsen er parate til at yde et omfattende og målrettet stykke arbejde for internt at drive udviklingsprocessen fremad. Disse personer kan drage stor fordel ved at have arbejdet med problemstillingen på et teoretisk plan, hvorfra de fra deres positionen i organisationen kan iagttage informationsstrømmen. Dette skyldes, at det praktiske arbejde forbundet med implementering af videndeling nok kan understøttes og beskrives udefra, men må virkeliggøres internt. Dette kræver Nøglemedarbejdere med de rette kompetencemæssige forudsætninger, som har tilegnet sig metoder til effektiv videndeling.

Konkret kan adaptiv videndeling virkeliggøres gennem et intranet eller et dokumenthåndteringssystem med en effektiv søgemaskine. En sådan søgemaskine vil muliggøre, at fagligt ikke–beslægtede medarbejdere kan dele relevante dokumenter. For at mindske de formidlingsmæssige barrierer kan det være nødvendigt at publicere flere forskellige versioner af samme dokument med forskelligt fagligt sigte.

På den anerkendte HR konsulent uddannelse HRK, fokuseres der målrettet på metoder til videndeling.

Der er opstart af nye hold i efteråret 2008 i Århus og København, pt. få ledige pladser.

Læs mere på : http://www.hrk.se
 

Læs mere her

tags: 2008, København, Århus, uddannelse, faglighed, organisation, søgemaskine,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar