Regeringen og Vækstforum har i dag samspillet mellem uddannelser og erhvervsliv på dagsordenen. Et centralt tema bliver at gøre de videregående uddannelser mere erhvervsrettede
Når politikere, erhvervsfolk og interesseorganisationer i dag stikker hovederne sammen, går diskussionen ikke kun på kortere kandidatuddannelser og nedlæggelse af dem uden jobudsigt. Diskussionen handler også om, hvordan fremtidens højtuddannede kan blive bedre i stand til at matche erhvervslivets behov.
Derfor venter man også på landets erhvervsakademier med spænding på udkommet. Her forventer man nemlig, at der vil blive skelet kraftigt til det uddannelses- og erhvervssamarbejde, der gennem en årrække har vist sig som en stor succes på landets akademi- og professionsbacheloruddannelser. Oplægget, der skal diskuteres i Vækstforum lægger således op til, at uddannelser fremadrettet skal have en langt tættere forankring i erhvervslivet.
- Uden på nogen måde at pege fingre af universiteterne eller andre uddannelsesinstitutioner, er det værd at bemærke, at vi gennem mange år har haft stor succes med at skabe uddannelser og uddanne studerende i et meget tæt samarbejde med virksomheder og erhvervsliv. Et samarbejde, der mere end nogensinde efterspørges, siger Jens Mejer Pedersen, rektor ved Erhvervsakademiet Lillebælt, der udbyder såvel korte som mellemlange videregående uddannelser med alt lige fra multimediedesigner til finansøkonom og bygningskonstruktører.
Tæt på virksomheder
I det oplæg, som Vækstforum i dag skal granske, står det klart, at Danmark har brug for endnu flere højtuddannede i den private sektor, for at danske virksomheder kan forbedre sig i den internationale konkurrence. Netop derfor skal der være et tættere samspil mellem uddannelse og virksomheder.
- Jeg vil da håbe, at både politikere og erhvervsliv vil skele til, hvordan vi gør det på erhvervsakademierne. På vores uddannelser er det sådan, at aftagerne virksomhederne er meddesignere af uddannelsesforløbene. Ikke kun i opstartsfasen, men også gennem nedsatte udvalg og advisory boards, hvor indhold og form på de enkelte studier løbende diskuteres, siger Jens Mejer Pedersen.
Han er samtidig overbevist om, at landets studerende generelt kan blive langt bedre gearet til springet fra uddannelse til erhvervsliv, hvis de under uddannelsen prøver kræfter med virkeligheden.
- Jeg ved godt, at universitetsuddannelserne har tradition for at fokusere mere på teori end praksis. Hos os ser vi imidlertid, at de studerende henter enormt udbytte i at komme ud i virksomhederne - eller virksomhederne kommer til os - så praksis dermed kommer ind under huden, siger rektoren og giver et eksempel:
- Vi kan gennem lærerbøger give studerende en masse input om innovation. Men det er nu engang sådan, at den viden først for alvor sætter sig og bliver anvendelig i det øjeblik, at den studerende skal løse et konkret problem for en virksomhed.
Landets erhvervsakademier forventer, at de får en central position - og bliver tildelt betydelige midler - i den fremtidige satsning på udvikling af uddannelser i tæt samspil med erhvervslivet.
Læs mere her
tags: Danmark, politi, uddannelse, virksomhed, erhvervslivet, Lillebælt, studerende, uddannelsesinstitution, videregående uddannelse, rektor, konkurrence, advisory board, innovation, organisation, kandidatuddannelse,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar