De fleste ved at et CV er indgangen til den rekrutteringsansvarliges opmærksomhed. Et godt sammensat CV kan bane vejen i jobsøgningsprocessen. Det er CV et, der afgør om man kommer i den gode eller den mindre gode bunke, når den rekrutteringsansvarlige skimmer ansøgninger til et job. Et godt og overskueligt CV, gør det mest sandsynligt, at man lander i den bunke, der er sjov at være i.
De rekrutteringsansvarlige mener selv at de bruger længere tid på hver enkelt CV end de rent faktisk gør
Spørger man de rekrutteringsansvarlige, vil de sige at de bruger ca. 4-5 minutter på at skimme hvert enkelt CV, men det er ikke nødvendigvis helt sandt. Ifølge en undersøgelse foretaget af den amerikanske jobsøgeportal TheLadders bruger de rekrutteringsansvarlige igennemsnit seks sekunder på at skimme et CV.
Undersøgelsen er udført med en metode, der viser hvor læseren af en (web-, eller papir-) side kigger og hvor længe. Ved at bruge såkaldt eyetracking kan man få en meget præcis fornemmelse af, hvad der fanger læserens opmærksomhed end ved udelukkende at spørge.
Profilbilledet på et CV forstyrrer mere end det gavner
Undersøgelsen viser blandt andet at et profilfoto på CV et måske forstyrrer mere end det gavner. Når der er et foto i toppen af CV et, bruger den rekrutteringsansvarlige meget lang tid på at se på det foto. Tid der går fra læsning af selve CV et. Undersøgelsen viser desuden, at de seks vigtigste informationer i på CV et er:
Navn
Nuværende titel/virksomhed
Tidligere titler/virksomheder
Nuværende jobs start- og slutdato
Tidligere jobs start- og slutdato
Uddannelse
Det er altså disse seks informationer, der bør være mest fremtrædende på et CV. Et overskueligt og informativt CV kan altså være alfa og omega om en enkelte jobansøgning ender i ja-bunken. Er det derimod fyldt med mere eller mindre overflødige oplysninger og svært at overskue, skal man ikke regne med at blive indkaldt til samtale.
Læs mere her
tags: portal, virksomhed, arbejdsliv, jobansøgning, rekrutteringsansvarlig,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar