søndag den 27. januar 2013

Drenge bokser sig til en erhvervsuddannelse

Projekt Rum til drengene har vist, at idræt og sund kost giver ekstra appetit på uddannelsen.
Mange erhvervsskoler indarbejder i dag idræt og kostvejledning i elevernes skema for at mindske frafald.

På Århus Tech har en udvalgt gruppe drenge på uddannelsen til automekaniker frivilligt bokset sig til lysten til at gå i skole. Ved at deltage i projekt Rum til drengene har de styrket deres engagement i uddannelsen. De unge, der deltog, har nemlig særligt svært ved at bevare motivationen til at færdiggøre deres uddannelse.

Nyt skema
I forbindelse med projektet blev der udarbejdet et nyt skema til eleverne. Drengene skulle nu også dyrke sport og udfolde sig fysisk gennem sociale arrangementer som en naturlig del af skolegangen.

En anden målsætning var at ændre de unges madvaner. Drengene spiste sjældent morgenmad, og frokosten var ofte usund. Derfor spiste underviser og eleverne sammen, så underviseren var sikker på, at eleverne fik sund næring til dagens læring.

Motivation blev styrket
Forløbet varede i 20 uger og er netop afsluttet. Underviserne på projektet i Århus er alle enige om, at projektet har haft en positiv indflydelse på deltagernes sociale sammenhold og koncentration i undervisningen.

Efterfølgende er idræt blevet en fast integreret del af grundforløbet på uddannelsen til automekaniker. Alle elever får endvidere udarbejdet en sundhedsprofil.

Et lignende forsøg blev med samme succes udført på Erhvervsskolen Nordsjælland. Her skulle en tilsvarende gruppe drenge dyrke fitness. Også her blev elevernes motivation for at gå på uddannelsen forstærket.

Filmatisering
For at dokumentere de to projekter blev der udarbejdet 15 korte film, der beskriver projekternes forløb og resultater. Underviserne og trænerne fortæller om, hvordan idræt og sund kost fik indflydelse på skolegangen. Hvordan metoderne har virket, kan du høre og se meget mere om via linket til højre.

Se filmene fra Århus Tech

Se filmene fra Erhvervsskolen Nordsjælland

Se den afsluttende film med erfaringer fra de to projektskoler

Projektet er delvist finansieret af Undervisningsministeriets Forsøgs- og Udviklingsmidler.

Projektet er gennemført i samarbejde mellem Århus Tech, Erhvervsskolen Nordsjælland og Nationalt Center for Erhvervspædagogik, Metropol.

Læs mere her

tags: Århus, uddannelse, Nordsjælland, Film, erhvervsuddannelser, undervisning, Undervisningsministeriet, motivation, fitness, madvane,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar