Det er glædeligt, at Danmarks Lærerforening kommer med et oplæg til, hvordan skolens parter sammen kan gøre en god skole bedre. Men når det er sagt, så er lærerforeningens tilbud om, at lærerne kan forpligte sig til at undervise 25 timer om ugen stadig et lige så tomt tilbud, som det var før jul.
Sådan lyder reaktionen fra Michael Ziegler, formand for KL s Løn- og Personaleudvalg, efter at Danmarks Lærerforening i dag har offentliggjort et nyt udspil om, hvordan folkeskolen kan gøres bedre.
Når det handler om, hvordan elevernes undervisningstid kan øges, så genfremsætter lærerforeningen blot det udspil, som foreningen lancerede før jul. Her kaldte KL udspillet for et optisk bedrag. Og jeg må desværre bruge samme betegnelse om dette udspil. For det er stadig det samme røgslør, som lærerforeningen lægger ud over sit forslag. Umiddelbart er der stadig ikke én ekstra time til eleverne i det, som lærerforeningen i dag lægger op til, siger Michael Ziegler.
KL mener, der er tale om et røgslør, fordi lærerforeningen blot pumper tallene op, når foreningen siger, at lærerne kan forpligte sig til at undervise 25 timer. Det bliver et oppumpet tal, fordi foreningen udvider det klassiske undervisningsbegreb til også at omfatte elevpauser, skolebibliotek og timer, hvor lærere udøver læse- og matematikvejledning af hinanden.
KL beklager også, at udspillet desværre ikke bidrager til at nytænke den overenskomstmæssige ramme om folkeskolen.
Lærerforeningen fastholder i sit udspil, at der skal indgås aftaler om, hvad lærerne bruger deres arbejdstid på. Det er rigtig ærgerligt. For KL er af den klare overbevisning, at vi kun lykkes med at skabe rum for en bedre og moderne fleksibel folkeskole, hvis bindingerne på lærernes arbejdstid fjernes. Men lige nu er vi midt i overenskomstforhandlingerne. Og det er ved forhandlingsbordet, at drøftelser om de overenskomstmæssige rammer om folkeskolen skal føres, siger Michael Ziegler.
Når det er sagt, så mener KL, det er meget positivt, at lærerforeningen byder ind med et oplæg, der på mange måder lægger sig tæt op ad KL s holdninger til, hvordan folkeskolen skal udvikles.
Vi ser i udspillet, at vi kan drøfte mange positive ting med lærerforeningen. Vi bemærker blandt andet, at lærerforeningen lægger op til intensivt at drøfte målopfyldelse for elevernes læring. Og vi hæfter os også ved, at lærerne i udspillet arbejder og samarbejder på skolen, så lærernes tilstedeværelse på skolen prioriteres, siger Michael Ziegler.
Lærerforeningen foreslår i sit udspil, at lærerforeningen, KL og regeringen skal iværksætte et trepartsprojekt, der skal sikre lærernes efteruddannelse. KL er enig i, at lærerne naturligvis skal sikres efteruddannelse, men vil gerne advare imod, at efteruddannelse kun kan foregå på den gammeldags facon .
Vi skal tænke nyt om lærernes efteruddannelse og f.eks. i langt højere grad tænke i nye tilrettelæggelsesformer, hvor læring sker på jobbet i forbindelse med undervisningen. Vi skal have mere læring-i-praksis i stedet, hvor vi ikke tager lærerne ud af klasseværelset og sender dem på kursus, mens vikarer tager over, men i stedet tager underviserne på professionshøjskolerne ud i praksis, siger Michael Ziegler.
For yderligere kommentarer kontakt KL s presseafdeling på tlf.: 3370-3333
Læs mere her
tags: Danmark, uddannelse, regeringen, regering, klasseværelse, folkeskole, efteruddannelse, undervisning, arbejdstid, vikar,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar