Skandinaviske virksomheder er foran amerikanske virksomheder i brug af CSR. Konkurrencefordelen trues i et misforstået forsøg på at efterligne amerikanske forretningsmetoder, lyder det fra amerikansk CSR-guru og dansk forsker
Skandinavien har en konkurrencemæssig fordel, som vi risikerer at tabe, fordi vi prøver at undgå kritik og har fokus på profit en forretningstilgang, der er kendetegnende i USA. Tilfældet er ellers, at det netop er den skandinaviske og danske vilje til kritik, der har styrket virksomhederne, fordi kritikken har været omsættelig til god CSR. Det forklarer Robert Strand, som er adjunkt i ledelse og sustainability fra Department of Intercultural Communication and Management på CBS:
Jeg er amerikaner, og jeg vil sige til skandinaverne, at de skal holde op med at prøve at være amerikanere. Jeg føler, at jeg ofte får meget mere troværdighed, end hvad jeg fortjener i erhvervslivet - blot fordi jeg er amerikaner. Jeg frygter, at dette også er tilfældet for amerikanske forretningsmetoder, siger han.
NGO ers kritik øger konkurrencefordel
Sammen med den amerikanske professor og CSR-guru inden for strategisk management R. Edward Freeman har Strand netop skrevet Scandinavian Cooperative Advantage: Theory and Practice of Stakeholder Engagement in Scandinavia , hvor CSR og Skandinavien vendes ud fra cases fra blandt andet H&M, IKEA, Novo Nordisk, Novozymes og Norsk Hydro Statoil.
- Virksomheder som IKEA og H&M har været gode til at invitere ngo er med om bord. ngo erne har peget på potentielle, kritiske problemer i produktionskæden, f.eks. har UNICEF hjulpet IKEA og H&M med at imødekomme komplekse problemstillinger ved børnearbejde. Og det er denne måde at omgås stakeholderne på, som giver de skandinaviske virksomheder en konkurrencefordel, og de skal turde fortsætte med at lytte til de kritiske røster, siger Robert Strand
Drop amerikanisering
Robert Strand ser bæredygtighed og CSR som begreber, der overlapper hinanden, og at stakholderene er uløseligt forbundet til de størrelser. I forskningsartiklen kalder de to forskere måden den skandinaviske forretningsfordel , hvor målet er at skabe værdi, der ligger ud over den direkte profit.
- Store, succesfulde skandinaviske virksomhed er bygget på den grundlæggende opfattelse af, at interessenter eller stakeholdere samarbejder med hinanden også de kritiske, og det er en skandinavisk konkurrencefordel, men i hastværket med at indføre amerikanske forretningsmetoder, hvor overvejelser om etik skubbes til side til fordel for profit, er jeg bange for denne, at den Scandinavian Cooperative Advantage risikerer at blive tabt, siger han.
For flere oplysninger kontakt adjunkt Robert Strand eller journalist Ea Ørum
Konference i juni
Til juni afholder CBS Sustainability Platform en konference om Sustainability in a Scandinavian Context . Professor R. Edward Freeman fra University of Virginia Darden School of Business, Noma co-founder Claus Meyer og Marianne Barner, Senior sustainability advisor for IKEA, vil være nogle af talerne.
Læs mere her
tags: USA, virksomhed, Novo Nordisk, erhvervslivet, journalist, skandinavisk, Statoil, IKEA, Management, strategi, konkurrence, Coop, Skandinavien, Novozymes,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar