Studerende har ingen redskaber til at lære af deres præstationer til eksamen
Der deles 2-taller og 12-taller ud over hele landet i øjeblikket. Nogle studerende har fortjent deres karakter, uanset om den er høj eller lav. Men nogle studerende kunne have fået en højere karakter, hvis de vidste hvorfor det ofte går galt til eksamenerne.
Daglig leder af stressklinikken for studerende, SPINE, Thoms Pape, har gennem hele foråret undervist, holdt foredrag og rådgivet studerende i at gå til eksamen og der tegner sig et kedeligt mønster hos de studerende.
Det svarer til at spille golf med bind for øjnene
Stort set ingen studerende aner hvordan de konkret og effektivt lærer af deres erfaringer og præstationer til de enkelte eksamener. Det svarer til at spille golf med bind for øjnene. Nogle gange rammer man den klokkeklart, andre gange ryger bolden langt ud i siden af banen. Men du bliver bare ved med at skyde bolde afsted, uden at stoppe og ændre på teknikken.
Konsekvensen for den enkelte studerende er ifølge Thomas Pape, at mange studerende ikke får den karakter de fortjener, deres gennemsnit bliver lavere end nødvendigt og den studerende kan mentalt komme til at tror at de ikke er bedre, end det tal de kan hive hjem til eksamen.
Evaluering er vejen til succes
Evaluering er nøgleordet for læring og ændring af adfærd, metode og mental indstilling, hvis den studerende skal blive bedre til eksamen år for år.
Thomas Pape oplever at måske 1-2 ud af 10 studerende overvejer at evaluere deres præstationer, resten ved ikke at man kan gøre det, andre vil bare fortrænge oplevelsen, mens andre ikke er bevidste om denne del af eksamen.
Fra sportens verden er naturligt at man fra kamp til kamp, eller konkurrence til konkurrence, gennemgår den forgående træning og resultatet. Ellers bliver atleten jo ikke bedre.
Den studerende skal lære at evaluere både proces og resultat, siger stressrådgiver Thomas Pape, ellers kommer de til at tro på at de ikke kan gå til eksamen, eller også vil den gode studerende ikke vide, hvordan hun kan reproducerer den gode resultat igen og igen.
Nem metode giver bedre resultat
Thomas Pape bruger en simpel metode til alle de studerene han arbejder med.
3 ord er nok til at lære af indsatsen.
KEEP, DROP, ADD er ordene den studerende skal knytte til processen og resultatet.
KEEP: hvad vil du fremover blive ved med at gøre, hvad fungerede for dig.
DROP: Hvad vil du undlade til næste gang, hvad fungerede ikke for dig.
ADD: Hvad vil du tilføje og huske til næste gang.
Metoder giver den studerende indsigt i egen læring, præstationsevne og hvor denne kan sætte ind til næste semestre eller eksamen.
Læs mere her
tags: stress, studerende, konkurrence,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar