mandag den 6. januar 2014

Spil-berømthed hjælper unge danske udviklere på vej

Den vigtigste hardware for ethvert computerspil er den menneskelige hjerne. Derfor skal udviklerne droppe det tekniske nørderi og i stedet fokusere på de følelser, de skaber hos brugerne. Sådan lyder et af de vigtige råd, den amerikanske stjerneprogrammør Ron Carmel i denne uge bombarderer 72 håbefulde unge fra hele landet med på Ungdommens Naturvidenskabelige Forenings spiludviklings-lejr på Aalborg Universitet.

Ron Carmel har opnået international berømmelse og prisbelønnet anerkendelse som den ene halvdel af makkerparret bag selskabet 2D Boy og spillet World of Goo . Selskabets succes bryder med vaneforestillingerne om, at det kræver hundredvis af programmører, mange års arbejde og millioner af dollars at producere indbringende digital underholdning. Ron Carmel og makkeren Kyle Gabler valgte selv at forlade spilgiganten Electronic Arts for at prøve lykken i deres eget uafhængige to-mands selskab, og det er gået glimrende.

- Spil handler om oplevelser, tanker og følelser. Mange taler om spil som noget, der kører på en PC, Mac eller Playstation. Men den hardware, som spil i virkeligheden kører på, er den menneskelige hjerne. Alt omkring spildesign handler om at give spillerne bestemte oplevelser, og I er nødt til at have en klar vision for, hvordan jeres spil skal være, og hvad spillerne skal føle, mens de spiller det. Det kan andre ikke bestemme for jer, lyder Ron Carmels opfordring til det rekordstore antal deltagere på sommerlejren, som i år holdes for femte gang.

Højt ambitionsniveau

Nyskabelsen med at få fløjet verdensberømte spiludviklere ind fra udlandet som supplement til danske eksperter har ifølge arrangørerne været med til at løfte ambitionsniveauet hos deltagerne.

- Det giver også de unge en masse selvtillid at blive taget alvorligt af et stort navn i branchen, som er villig til at komme en uge til Danmark for at hjælpe dem med at udvikle deres egne idéer, siger faglig koordinator Tim Garbos.

Deltagernes forudsætninger er i udgangspunktet vidt forskellige, men helt i tråd med Ron Carmels anbefalinger er det ikke kun de computermæssige færdigheder, der tæller.

- Det er vigtigt at have et miljø, hvor der er plads til alle uanset faglig dygtighed og baggrund. For os er det afgørende, at deltagerne er engagerede og kreative, og at de viser, at de gerne vil prøve at lave spil. Resten hjælper vi med, og det går over al forventning, fortæller Tim Garbos.

Læs mere om Ron Carmels anbefalinger til de danske talenter i vedhæftede artikel, og kontakt gerne medarrangør Emil Kjæhr på mobil 2872 5231 for yderligere oplysninger og kontaktmuligheder til deltagere. Der er også masser af fotos, video og anden information på campens website: http://game.unf.dk/

Læs mere her

tags: Danmark, computerspil, Playstation, dollar, udland, Aalborg, computer, Aalborg Universitet, kreativ, videnskab, programmør, miljø,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar