lørdag den 25. juli 2015

Danskerne vil have e-læring!

To ud af tre danskere er positive over for at modtage e–læring, og hele 90 procent af dem, der allerede har prøvet det, synes godt om oplevelsen og udbyttet. Men paradoksalt udnytter dele af erhvervslivet endnu ikke det fulde potentiale.

En ny undersøgelse, som analyseinstituttet Userneeds har lavet for Computerworld, viser, at danskerne er blevet vilde med e–læring, og det er en meget positiv udvikling, da der ligger et enormt potentiale i e–læring. Med e–læring kan der både gives målrettede kompetenceløft, og udbyttet af uddannelsesbudgettet kan optimeres, fordi e–læring er langt mindre omkostningsfuldt end traditionelle uddannelsesforløb.

E–læring er en undervisningsform, der gør brug af flere typer medier, og bl.a. af den grund rummer e–læring mange spændende og nye muligheder, som deltagerne hurtigt og nemt kan udnytte. Troels Thorn, der dagligt arbejder med e–læring i uddannelses– og konsulentvirksomheden Probana Management, uddyber: "Vi mener, at motivation, lyst og relevans er drivkraften bag læring, og vores erfaringer viser entydigt, at e–læring netop indfanger dette."

Fleksibilitet er ligeledes et nøgleord i forbindelse med e–læring, da det er en undervisningsform, der gør det muligt selv at bestemme tid, tempo og sted:

Tid: Læringen/undervisningen finder sted, når deltageren ønsker at tilegne sig viden. Det kan gøres, når behovet opstår, og når det passer ind.
Tempo: I hvilket tempo deltageren ønsker at lære.
Sted: Hvor deltageren ønsker at arbejde. Blot skal der være en computer med internetadgang.

E–læring kan således tilpasses den individuelles behov og situation, idet undervisningen bliver helt personlig og derfor skaber perfekte betingelser for den daglige indlæring. Generelt er e–læring således blevet en kæmpe succes både på grund af indhold og nyanvendelse af teknologi.

Men som sagt udnyttes dette potentiale ikke optimalt. Den positive udvikling og danskernes eksplicitte behov for e–læring står i hård kontrast til en Rambøll–rapport udført for Nordisk Ministerråd, der viser, at små og mellemstore virksomheder på nuværende tidspunkt ikke udnytter mulighederne for e–læring grundet manglende viden om mulighederne heri.

Derfor er det vigtigt, at kendskabet til e–læring udbredes og fordelene kommunikeres ud til både de private virksomheder og de offentlige institutioner. Probana Management arbejder i øjeblikket målrettet på at sprede budskabet, og der forberedes som en del af denne mission et muligt socialfondsprojekt, der decideret henvender sig til de små og mellemstore virksomheder.

Der kan læses mere om Probana Managements initiativer og om e–læring generelt på www.probana.com
 

Læs mere her

tags: internet, uddannelse, computer, virksomhed, erhvervslivet, teknologi, kompetenceløft, Probana, Management, undervisning, motivation, Rambøll,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar