Nyt forlag giver mulighed for at læreren skaber sit eget undervisningsmateriale ved på computeren at klippe og klistrer i forlagets digitale udgivelser. Dette giver helt nye muligheder for at supplere og tilpasse materialerne til den enkelte elevs eller lærers behov.
Et nyt digitalt baseret forlag åbner nu muligheder for at imødekomme et stigende behov for mere individuelt tilpassede undervisningsmaterialer.
Det er det nye digitalt baserede skolebogsforlag DigTea, der ud over at tilbyde digitale lærebøger, nu også gør det lettere for den enkelte lærer individuelt at videreudvikle materialerne.
Ifølge en rapport fra Teknologirådet bør forlagene nemlig i højere grad ?tilbyde lærematerialer, hvor det er muligt at videreudvikle indhold og forløb selv, frem for at fastlåse skolerne til en bestemt produktserie,? hvilket forlaget nu lægger op til.
Udsagn fra undersøgte skoler er, at forlagenes materialer sjældent er tilrettelagt til at imødegå behovene fra forskellige elever, og derfor tyer lærerne til nettet, men også til selv at fremstille materialer, de mener de har behov for i deres undervisning. Dette fremgår af en rapport fra Danmarks evalueringsinstitut (EVA). Ifølge den er det ikke en optimal udnyttelse af lærerressourcerne, hvis den enkelte lærer skal ?opfinde nyt materiale ved opstarten af hvert nyt undervisningsforløb?. Undersøgelsen er foretaget på tre skoler, der netop har haft individuelle læringsmål, evaluering og differentiering på den pædagogiske dagsorden.
Forlaget DigTea er skabt for at imødekomme det store, nye behov for undervisningsmaterialer, tilpasset de digitale undervisningsmedier som computere og iPads (tavle-pc?er). Sideløbende har selskabet opbygget et ophavsretssystem, der gør de nye materialer så fleksible for brugerne som muligt. Dette indebærer blandt andet, at den enkelte lærer kan kombinere og supplere materialet, som han har lyst til, uden at komme i en ophavsretsmæssig gråzone.
Bag forlaget står personer med en bred erfaring fra de traditionelle udbydere af undervisningsmaterialer, men også med et helt nyt syn på behovet for, at undervisningsmaterialerne skal være lette at videreudvikle og tilpasse.
Læs mere her
tags: Danmark, computer, undervisningsmateriale, undervisning, øl,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar