onsdag den 9. maj 2012

Den uopfordrede jobansøgning

Uopfordret jobsøgning kræver, at det vigtigt at du ved, hvad du vil og har en formodning om, hvordan du kan matche virksomhedens behov. Når du søger uopfordret skal du være proaktiv, for det er dig, der har initiativet. Når du kender dit jobmål, kan du gå i gang med at finde ud af, hvem du kan henvende dig til:

Analyse af markedet
For at finde relevante virksomheder, kan du søge informationer forskellige steder, f.eks. i trykte og elektroniske medier, i virksomhedsdatabaser og ved at kontakte personer i dit netværk, der kender til branchen eller virksomheden.

Når du har fundet de virksomheder, du vil henvende dig til, finder du den rigtige kontaktperson, så din ansøgning ikke lander på et tilfældigt skrivebord. Ring til virksomheden og spørg, hvem du skal stile den til, eller find navnet på Internettet.

Udarbejdelse af en uopfordret ansøgning

Svar på faglige kompetencer ændres til 'Hvad kan jeg tilbyde fagligt ' Da du ikke har en annonce med virksomhedens ønsker og krav, tager du udgangspunkt i dine faglige kompetencer og resultater. Hvilke arbejdsområder har du erfaring med, hvilken type opgaver har du løst, hvilke resultater du har opnået mm. Skriv direkte hvad du forestiller dig at arbejde med og hvilke erfaringer du mener du kan bygge på.

Svar på personlige kompetencer ændres til 'Hvad kan jeg tilbyde som person '
Udvælg et par af dine personlige kompetencer, der matcher det job du netop har beskrevet. Fremhæv hvad du har haft succes med, og understreg hvilke kompetencer du brugte til at skabe de nævnte resultater.

Andre oplysninger
Gode argumenter, der ikke hører naturligt ind under faglige eller personlige kompetencer. F.eks. at du er interesseret i projekt- eller vikaransættelse. At du er fleksibel i forhold til deltid eller at du kan starte med det samme.

Afslutning
En uopfordret ansøgning har større chancer for et godt resultat hvis du følger op på dit brev telefonisk. Dermed bevarer du initiativet i processen. Skriv, at du vil ringe for at følge op.

Udsendelse af uopfordrede ansøgninger

Der er to måder at tilrettelægge udsendelse af uopfordrede ansøgninger på:

Riffelmetoden

Her målretter du ansøgningen til virksomheden og dens behov. Metoden kræver, at du grundigt undersøger hver eneste virksomhed, du henvender dig til.
Haglgeværmetoden
Her henvender du dig til mange med en standardansøgning. Du undersøger ikke andet end virksomhedernes navn og adresse. Fordelen ved denne søgning er, at du hurtigt kommer ud med dit budskab til mange. Ulempen er, at du ikke målretter din ansøgning til den enkelte virksomhed.

Fase 4: Opfølgning på uopfordret ansøgning
Hold fast i det initiativ du har vist ved at sende ansøgningen og ring til kontaktpersonen en uges tid efter, du har sendt ansøgningen.

Din opfølgningssamtale skal du bruge til at få et møde med kontaktpersonen.

Hvis du har brugt haglgeværmetoden kan det være en stor opgave at ringe til dem alle. Søg job der svarer til det antal ansøgninger, som du kan nå at følge op på.


Læs mere her

tags: virksomhed, arbejdsliv, ansættelse, Ford, vikar, database,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar