Skolerådets formandskab har i dag offentliggjort sin beretning for 2012, der indeholder en række anbefalinger for arbejdet med kvalitetsudvikling af folkeskolen. Børne- og undervisningsministeren vil tage anbefalingerne med i det videre arbejde med en reform af folkeskolen.
Der bør opstilles få, fælles og ambitiøse politiske mål for udvikling af folkeskolen. Og de politiske udviklingsmål bør ledsages af målbare indikatorer, der gør det muligt at følge med i, om der sker fremskridt.
Sådan lød anbefalingen fra Skolerådets formandskab, da børne- og undervisningsminister Christine Antorini i dag deltog i Skolerådets seminar, hvor formandskabets beretning blev drøftet. Christine Antorini er enig med Skolerådet i behovet for at synliggøre ambitionerne i arbejdet med udvikling af folkeskolen:
Jeg er enig i, at der skal sættes nogle ambitiøse mål for folkeskolens udvikling. Mål, som alle skolens aktører skal arbejde med, sætter en tydelig politisk retning for arbejdet med at skabe en fagligt stærk folkeskole for alle. Jeg vil inddrage anbefalingen i arbejdet med en reform af folkeskolen.
Formandskabet peger endvidere på en række punkter, hvor Ministeriet for Børn og Undervisning, kommuner og skoler kan sætte ind for at styrke den lokale kvalitetsudvikling på skoler og i kommuner, så lærere, ledere og forvaltninger bliver endnu bedre i stand til at arbejde med at forbedre undervisningen og alle børns læring.
Børne- og undervisningsministeren ser, ligesom Skolerådets formandskab, kapacitetsopbygning og en samlet vidensstrategi på folkeskoleområdet som et væsentligt indsatsområde for en styrket folkeskole:
Vi har allerede gode erfaringer fra Tosprogs-Taskforcen, der rådgiver kommuner og skoler om, hvordan de tosprogede elevers faglighed kan styrkes, så de får lettere ved at gennemføre en ungdomsuddannelse. De erfaringer skal vi bygge videre på. Vi skal styrke en vidensstrategisk tænkning, så viden når ud i praksis og skaber effekt for elevernes læring.
Den endelige beretning forventes afgivet til børne- og undervisningsministeren ultimo maj 2012.
Læs mere her
tags: politi, uddannelse, 2012, faglighed, folkeskole, undervisningsminister, strategi, undervisning, sprog,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar