Lederne får ikke noget ud af at efteruddanne deres medarbejdere, viser en ny undersøgelse, som Conny Bauer, direktør i firmaet ImpactResearch, har foretaget med et amerikansk forskerteam. KEA Københavns Erhvervsakademi anerkender problemet og har derfor udviklet en Læringskonsulentuddannelse (LKU). Uddannelsen giver uddannelsesansvarlige ledere og konsulenter på efteruddannelserne en fælles forståelse af læring og dermed forudsætningen for sammen at tilrettelægge uddannelsesforløb for medarbejderne, som faktisk virker.
Efteruddannelse kan betale sig, når ledere opnår en viden om læring, og når der bliver lagt en handlingsplan for den medarbejder, der skal erhverve sig nye kompetencer. Det er forudsætningen for, at efteruddannelse bliver en succes, siger Niels Mikkelsen, projektleder og udviklingskonsulent i efteruddannelsesenheden på KEA.
Hyldevare eller specifik handlingsplan
KEA har hyldevarer som andre efteruddannelsesudbydere. Det vil sige varer, som aftagerne kan gøre med, hvad de vil , siger Niels Mikkelsen og fortsætter: Hyldevarer kan sagtens give medarbejdertilfredshed og fastholde medarbejdere, men hvis lederen vil have et målbart udbytte af efteruddannelsen, skal der være fokus på den ansattes specifikke kompetencebehov. Der skal ikke mindst gives plads til, at medarbejderen kan få brugt sine nye kompetencer. Der skal med andre ord laves en handlingsplan for den ansatte. Derfor er det vigtigt, at lederen har en klar idé om, hvad han vil have ud af at efteruddanne sin medarbejder, og her kan et LKU-forløb være en hjælpende hånd.
Om LKU en Læringskonsulentuddannelse
Livslang læring er en væsentlig faktor i vores samfund i dag. Seniorkonsulent i Intenz A/S, Morten S. Petersen, har fulgt et LKU-forløb i KEA-regi og udtaler: I hverdagen bliver man let låst fast i nogle tankemønstre. Jeg blev udfordret på mine tankemønstre og kunne se værdien af at tænke uddannelse og læring i en anderledes form. De yngre generationer opdrages, udfordres og påvirkes i dag på en anden måde end de ældre og således er vi tvunget til at tilpasse fremtidens læring til dette. Derfor bliver efteruddannelse utrolig vigtigt for alle med henblik på at skabe fremtidens resultater i virksomhederne.
Jeg fik også fokus på vigtigheden af at skabe de nødvendige rammer for at medarbejderne kan vokse, siger Morten S. Petersen, der arbejder med at fremme læringsmiljøer inden for forskellige virksomhedskulturer.
På et LKU-forløb lærer man, hvordan mennesker lærer. Udviklingslære, organisationsforståelse og hvordan efteruddannelse og organisationer samvirker, er vigtige elementer i uddannelsen. Frem for alt lærer man at sikre, at efteruddannelsen bringer den ansatte i den rigtige retning ved brug af spørgeteknikker og feedback.
Detailakademiet
LKU er en central del af projektet Detailakademiet på KEA, som i al enkelhed går ud på at drive uddannelsesudvikling på en ny måde , forklarer Lars Bach, projektleder af Detailakademiet på KEA.
Bestseller, El-giganten, Ilva og mange flere kæder og er allerede partnere i Detailakademiet. De deltager i detailakademiets arbejdsgrupper, hvor undervisere fra handelsskoler og erhvervsakademier arbejder sammen med HR-konsulenter fra kæderne om at udvikle skræddersyede efteruddannelser til Detailhandlen.
Læs mere her
tags: København, direktør, uddannelse, virksomhed, Københavns Erhvervsakademi, efteruddannelse, ImpactResearch, Udviklingslære, organisationsforståelse, spørgeteknikker, uddannelsesudvikling, El-giganten,, Ilva, Detailakademiet, HR-konsulent, Detailhandlen, organisation, projektleder, miljø, Bestseller,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar