onsdag den 12. marts 2014

Der skabes bedre resultater, når plejer er død og ligger dybt begravet!

Der går der ikke en dag uden, at managementkonsulent Casper Plannthin hører sætningen "jamen vi plejer" i forbindelse med implementering af forandringstiltag. Casper Plannthin er ikke i tvivl om, at ledere som medarbejdere, der er nytænkende og innovative, skaber bedre resultater i en verden, der er under konstant forandring.
Det mest udfordrende skidt for din virksomhed

Ifølge en mindre undersøgelse, som PLANNTHIN har foretaget, mener 26% af respondenterne, at "Fjern modstand mod forandringer" er det mest udfordrende skridt i John Kotters transformations model. Resultatet er egentlig ikke overraskende, for hvor ofte hører vi ikke sætninger som "Vi plejer altid at gøre sådan og sådan…", "Vi har altid gjort det og det…", "Normalt er det sådan at..." - her er der tale om mangel på kompetenceudvikling, af ledere og medarbejdere, siger Casper Plannthin.

Resultat af undersøgelse:

Optøningsfase (34%)
1. Skab en følelse af nødvendighed (20%)
2. Etabler den ledende koalition (1%)
3. Vision og strategi (13%)

Gennemførelse af ændringen (44%)
4. Kommuniker visionen (7%)
5. Fjern modstand mod forandringerne (26%)
6. Skab synlige og kortsigtede resultater (11%)

Fastfrysning af forandringen (18%)
7. Konsolider forbedringer og fasthold forandringsforløbet (3%)
8. Implementer nye procedurer i organisationens kultur (15%)

Styrkelse af medarbejdernes kompetence

Der er ikke nogen oplagt løsning, på fjernelse af barrierer for kompetenceudvikling konstaterer Casper Plannthin, der er meget enig i Kotters erfaring.

Udvikling af medarbejdernes kompetence til at gennemføre forandring:

Kommunikér en fornuftig vision til medarbejderne: Hvis medarbejderne har en fælles oplevelse af formål, vil det være nemmere at iværksætte handlinger, der kan opfylde formålet.

Gør strukturer forenelige med visionen: Uforenelige strukturer blokerer for nødvendig handling.

Sørg for den nødvendige uddannelse af medarbejderne: Uden de rigtige færdigheder og holdninger føler medarbejderne sig magtesløse.

Bring informations- og personalesystemer på linie med visionen: Systemer, der ikke harmonerer med visionen, blokerer for nødvendig handling.

Konfrontér arbejdsledere, der modarbejder nødvendig forandring: Der er ikke noget, der kan gøre medarbejderne så magtesløse, som en dårlig chef.

Læs mere her

tags: uddannelse, virksomhed, kompetenceudvikling, strategi, organisation,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar