tirsdag den 4. marts 2014

Efterskole har genopfundet sig selv

I de seneste år har de fleste danske efterskoler kørt med fuld belægning. Elever har været noget, der kom af sig selv. Derfor har enlang række af landets efterskoler forsømt arbejdet med at udvikle deres ydelse og tilpasse deres image og profil i forhold til elevernes krav og forventninger. Det har simpelthen ikke været nødvendigt.

På Isterød Efterskole nord for København har de erkendt problemet og givet sig selv et wake up call . Her har forstanderen Nikolaj Trautner sammen med skolens bestyrelse og lærere kigget dybt i krystalkuglen. Og den fremtid de så, var en skole med fortsat elevtilgang, men uden visioner og vitalitet. Derfor satte de gang i en målrettet forandringsproces, med henblik på selv at skabe den fremtid de ønskede.

Indenfor erhvervslivet taler man om reinvent your business og det er faktisk sådan en genfødsels-proces, som vi har været igennem, fortæller forstander Nikolaj Trautner. Og intet har været helligt i denne proces. Alt lige fra de pædagogiske principper, fagudbud, og lærerkollegiets sammensætning til hjemmesiden, rekrutteringsstrategien og den grafisk identitet har været under luppen.

De erkendte hurtigt, at det ikke nytter at revolutionere sin kerneydelse, hvis man ikke fortæller omverdenen, at man har ændret sig. Derfor kontaktede Nikolaj Trautner den århusianske kommunikationsvirksomhed CZOO med henblik på at få lagt en strategi og udviklet en ny visuel identitet for skolen.

Mange virksomheder glemmer at revurdere deres visuelle identitet og marketing arbejde, når de gennemfører store forandringsprocesser. Det svarer til at sætte penge i banken uden at hæve renterne... Kunderne opdager simpelthen ikke de store forandringer, forklarer Morten Søholm, som er partner i CZOO.

Som jeg ser det, afspejler Isterøds forandringer udviklingen i samfundet, hvor vi er gået fra en 1. maj-kultur til en mig-først kultur, forklarer Morten Søholm fra CZOO. Det vil sige, at kunderne efterspørger individuelle udfordringer. Eleverne forventer et efterskoleophold ver. 2.0, som tager udgangspunkt i deres egne interesser og deres egen virkelighed plejer er stendød for nutidens unge. De vil udfordres og udvikle sig hver for sig og sammen. Det har været vores opgave at finde en passende form, som sender et klart signal om det nye pædagogiske indhold.

Selvom de unge er meget bevidste om deres egne behov, er der både fokus på den enkelte elev og på fællesskabet på den nye Isterød Efterskole. Hele det faglige indhold på linjerne er blevet gennemgået, og vi har sammensat de to nye linje-forløb Medie Master og Outdoor Academy med et indhold, som stiller store krav til eleverne, men som i formen møder eleverne, der hvor de er, slutter Nikolaj Trautner. Det vigtigste for os er, at vi har motiverede og engagerede elever, som ønsker at være på netop vores skole. Derfor stiller vi store krav elevernes begrundelse for at vælge vores skole.

Der er stadig ledige pladser til det kommende skoleår, og hvis du besøger Isterød Efterskoles nye hjemmeside på www.isteroed-efterskole.dk kan du få en forsmag på hvad den den nye skole står for.

Hvis du vil vide mere, kan du melde dig til et af de kommende informationsmøder eller bestille det nye, gratis efterskole afklaringsspil på telefon 4586 1460 eller blaeksprutten@isteroed.dk.

Læs mere her

tags: København, virksomhed, penge, erhvervslivet, kommunikation, strategi, efterskole,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar