fredag den 28. marts 2014

Marsrejse vinder KMD Education Award

Kan man bo på Mars Hvordan fjernstyrer man en robot, når det tager 24 minutter for et radiosignal at nå frem Det var nogle af de spørgsmål, som eleverne blev mødt med af den lærerstuderende, Peter Fastner Stenkilde, da han skabte et nyt digitalt undervisningsforløb for 7. klasse og med det blev den første vinder af KMD Education Award.
Den allerførste KMD Education Award blev i går overrakt til Peter Fastner Stenkilde ved en ceremoni på Danmarks Læringsfestival i Bella Centeret. Peter Fastner Stenkilde er lærerstuderende ved University College Copenhagen, og var en meget klar vinder med sit digitalt baserede praktikforløb i fysik/kemi. Her skal eleverne finde viden om Mars, bruge nye digitale præsentationsformer og programmere deres egen marsrobot. Med prisen følger en præmie på 10.000 kr.

- Det er et kæmpe skulderklap at få. Det er dejligt, at så kompetent en jury anerkender mit arbejde. Når man står ude i klassen er man alene og selvom det er fantastisk at se eleverne blive begejstret, så giver det da helt klart noget ekstra at blive anerkendt på den her med måde, siger Peter Fastner Stenkilde

Agnete Vienberg, formand for Danske Skoleelever og medlem af juryen er begejstret for vinderprojektet:

- Det er virkelig vigtigt og vildt fedt, at vi bruger it som en integreret del af undervisningen, så den kan gøre undervisningen sjovere, mere inspirerende og ikke mindst hjælpe os til at lære bedre. Jeg ville have elsket at have en lærer som Peter, der bruger digitalværktøjer så fedt i undervisningen.

Positiv energi
KMD og UCC har i fællesskab etableret prisen for at sætte fokus på brugen af digitale lærermidler i folkeskolen og på læreruddannelsen.

- Med KMD Education Award vil vi sætte spot på de mange muligheder, der ligger i at bruge digitale redskaber. Med prisen kan vi være med til at pege på de gode eksempler og på den måde inspirere både studerende og etablerede lærere til at prøve kræfter med de digitale muligheder, siger Christian Scheuer, afdelingsdirektør for KMD Leg & Læring.

- Vi kan konstatere, at brugen af digitale lærermidler stadig er i sin vorden i skoleverdenen. Men vi kan også se, at der er et stort ønske og et stort behov for at komme i gang med at bruge de nye medier på en didaktisk fornuftig måde. Det håber vi, at vi kan være med til at skabe noget positiv energi omkring med denne pris, siger Jon Gade, uddannelsesleder på UCC.

KMD og UCC håber, at KMD Education Award kan blive spredt til andre læreruddannelser og skabe ny inspiration og fokus på digitale redskaber i undervisningen.

Udover æren får Peter Fastner Stenkilde 10.000 kr. som han vil bruge på at dyrke sin passion for dykning med en tur til Egypten.

Billedtekster
Billede 1: Peter Fastner Stenkilde (th.) modtager KMD Education Award fra Christian Scheuer, direktør for KMD Leg & Læring

Billede 2: Juryen med Peter Fastner Stenkilde. Fra venstre mod højre: Anne-Gitte Weinkouff Mathiessen, KMD, Agnete Vienberg, Danske Skoleelever, Marie Falkesgaard Slot, læremiddel.dk, Kasper Koed, CFU

Billede 3: Peter Fastner Stenkilde, vinder af KMD Education Award

Billede 4: Peter Fastner Stenkilde med de øvrige nominerede fra venstre mod højre Christine Rabech, Peter Fastner Stenkilde, Jacob Damgaard Laursen, Mads Kjer Elleby, Andreas Lava Olsen, Trine Kaplan og Mia Christoffersen

Fakta om KMD Education Award
KMD Education Award er en ny pris, som er stiftet af it-virksomheden, KMD og University College Copenhagen (UCC). Prisen gives til en lærerstuderende ved læreruddannelserne på UCC. Udover æren ved prisen får den studerende et diplom samt 10.000 kr.

Prisen uddeles på baggrund af bedømmelser fra en uafhængig jury bestående af:
Agnete Vienberg, formand for Danske Skoleelever
Kasper Koed, pædagogisk konsulent fra UCC
Marie Falkesgaard Slot, lektor, Ph. D, læremiddel.dk
Anne-Gitte Weinkouff Mathiesen, uddannelseskonsulent, KMD Leg & Læring
Fra juryens begrundelse:

Undervisningsforløbet er didaktisk velgennemtænkt og velorkestreret. Det er inspirerende og eksemplarisk, når det kommer til integration af it og teknologi i faget. I undervisningsforløbet er der udelukkende tænkt i inddragelse af teknologier, hvor alle elever kan være med. Forløbet er ganske enkelt bundsolidt, og man får som dommer en oplevelse af Peter som en robust, moden og professionsparat lærerstuderende, som vil mestre håndteringen af it og teknologi som didaktisk vilkår i alle aspekter af hans virke som lærer.

Om KMD
KMD er den største danskbaserede it-virksomhed, og hovedparten af KMD's forretning udspringer af egen softwareudvikling. I over 40 år har KMD arbejdet med udvikling, drift og vedligeholdelse af Danmarks største kommunale it-systemer. KMD udvikler og leverer i dag software- og serviceløsninger til kommune-, stats- og erhvervssegmentet i Danmark. Systemerne håndterer eksempelvis udbetalinger af løn og sociale ydelser, og hvert år beregner og udbetaler KMD's softwaresystemer over 400 mia. kroner. Det svarer til cirka 25 % af Danmarks BNP. KMD's softwaresystemer håndterer også så forskellige områder som administration af skoler og forsyningsvirksomheder til afholdelse af folketingsvalg i Danmark. KMD koncernen har en årlig omsætning på mere end fire milliarder danske kroner og har omkring 3.000 ansatte. Læs mere på www.kmd.dk

Om UCC
UCC er en af Danmarks største udbydere af lærer- og pædagoguddannelser og efter- og videreuddannelser inden for vores felt. Vi uddanner desuden sygeplejersker, fysioterapeuter, psykomotoriske terapeuter, tegnsprogstolke og tekstilformidlere.
Gennem forskning og udviklingsprojekter er UCC med til at løse nogle af de konkrete velfærdsproblematikker, som vores kandidater møder i hverdagen.
UCC rummer desuden Center for Undervisningsmidler, som udlåner læremidler og tilbyder faglig, didaktisk vejledning til skoler og gymnasier.

Læs mere her

tags: Danmark, direktør, uddannelse, radio, KMD, danske krone, omsætning, virksomhed, Bella Center, kemi, teknologi, energi, folkeskole, undervisning, studerende, sprog, sygeplejerske, værktøj, Fakta,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar