Regeringens udspil om en standardisering af pædagogikken i landets daginstitutioner er en dårlig ide, mener FOA.
Socialministeren og undervisningsministeren har i fællesskab lagt et forslag frem om indførelse af nye landsdækkende mål for det pædagogiske arbejde i landets daginstitutioner. Forslaget vækker ikke ligefrem begejstring hos Jakob Sølvhøj, der er formand for pædagogisk sektor i FOA.
"Jeg frygter, at forslaget vil føre til endnu mere papirarbejde og mere overflødig dokumentation og kontrol. Og det er ikke ligefrem det, der er brug for i en periode, hvor massive besparelser gør det stadig vanskeligere at få hverdagen til at hænge sammen på institutionerne", siger han og fortsætter:
Samtidig vil personalet formentlig se det som en tilsidesættelse af deres faglige dømmekraft at få udstukket så detaljerede krav til det pædagogiske arbejde ovenfra.
Jakob Sølvhøj peger på, at mange forskere mener, at børnene lærer mere af de frivillige indbyrdes forløb, de bliver tvunget væk fra, end af de mere formelle pligtforløb, hvor den voksne er agerende lærer, mens børnene er reagerende elever.
Man får jo nærmest det indtryk, at regeringen anser børns frie leg som en barriere for en hurtig og mere effektiv skolestart. Børns sociale kompetencer udvikles i høj grad i den indbyrdes leg børn imellem, og er mindst ligeså vigtige kompetencer som de faglige, siger Jakob Sølvhøj.
Flere kommentarer:
Forbundsformand Dennis Kristensen, telefon: 40 18 42 81
Læs mere her
tags: regeringen, regering, undervisningsminister, undervisning,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar