I denne uge valfartede studerende til Paris fra hele verden for at deltage iden internationale finale i 2011 udgaven af L?Oréal Brandstorm, det verdensomspændende business game for marketing studerende. Fokus var i år på mærket L?Oréal Professionnel Homme, og de studerende skulle skabe en innovativ marketing kampagne og en helt ny oplevelse for mænd i salonen. Første prisen gik til Team Hairven fra Singapore, som gav en overbevisende præstation overfor bedømmelsesudvalget bestående af topchefer hos L?Oréal med Jean-Paul Agon, L?Oréals CEO i spidsen. De danske deltagere i Team InThree, der gik videre som vindere af den skandinaviske finale, Celine Kristensen, Andreas Keinicke og Rasmus Otto fik en stor oplevelse ud af det, og synes de har fået en god indsigt i L'Oréals karrieremuligheder ved at være med.
L?Oréal Brandstorm: En international marketingkonkurrence
L?Oréal Brandstorm har som mål at give marketing studerende fra hele verden mulighed for at opleve, hvordan det ville være at arbejde for L?Oréal; samtidig får virksomheden mulighed for at spotte nye talenter i et globalt perspektiv. Det er i år 19. Gang L?Oréal Brandstorm kører, og i år deltog ikke mindre end 7 300 studerende fra 45 lande, og 120 studerende deltager ved finalen på L?Oréals hovedkontor i Paris. Vinderne i Team Hairven imponerede dommerne med deres innovative kampagne baseret for L?Oréal Professionnel Homme. Andenpladsen gik til Team Brandit Queen fra Indien og 3. prisen til Team Ganesha fra Indonesien. Prisen for bedste annoncekampagne gik til Team Stellar fra Grækenland.
Hvert år baseres konkurrencen på en case study udviklet sammen med et af L?Oréals 24 internationale mærker. For 2011 var det mærket L?Oréal Professionnel Homme, der stillede de studerende udfordringen: ?Hvilken slags salon eksperiment tror I vil tiltrække mandlige kunder? Hvem er jeres målgruppe? Giv en kort præsentation af det nye salonkoncept og en tilhørende produktserie til L?Oréal Professionnel Homme.?
Som det fremgik af finalisternes præsentationer, var nøglen til succes at skabe en kampagne, der kan udnytte potentialet i markedet for mandeprodukter fuldt ud og som har anvendes i international skala.
?Brandstorm handler om at skabe ideer om til produkter, men med denne nye casestudy skulle de studerende også arbejde med et service koncept. De skal forstå frisørens business og distributionskanalens betingelser. Nøglen til at lykkes med opgaven er at forestille sig en ny service i salonen kun for mænd. Der kræves visioner og om at tænke længere frem end til hvad vi allerede kender i dag at ?tænke fremad?, sagde François de Wazières, International Director of Recruitment hos L?Oréal.
Hvert år vælger L?Oréal Brandstorm et bedømmelsesudvalg, der er godt inde i casens problematik. Med Jean-Paul Agon, L?Oréals CEO i spidsen deltager Maurice Levy, CEO for L?Oréal Professionels reklamebureau Publicis; topchefer fra L?Oréal: An Verhulst-Santos, President of Professional Products Division, Geoff Skingsley Executive Vice President Human Resources ogThies Posken General Manager L?Oréal Professionnel General Manager.
En vigtig erfaring for de studerende
Brandstorm udfordrer teams à 3 til at ?genopfinde? et af L?Oréals 23 internationale mærker; de skal tage deres hjemmemarked som udgangspunkt for en produktlancering, der siden skal bredes ud international. Teamet sætter sig i en international Brand Managers sted og kan formulere en innovativ kommunikationsstrategi, skabe en helt ny service i salonen, nye produkter og designe emballagen.
De studerende har fået hjælp fra L?Oréals produktchefer med intensive briefings om markedet, salon-distributionen og marketingtips for at udvikle en vinderstrategi, identificere nøgle konkurrenter og beskrive forbrugernes forventninger, behov, brugsvaner og trends.
L?Oréal pioner inden for innovativ rekruttering
Når det drejer sig om human resources har L?Oréal 3 målsætninger: at rekruttere de bedste talenter, promovere diversitet og maksimere medarbejdernes udvikling. L?Oréal Brandstorm afspejler dette og giver virksomheden mulighed for at spotte de bedste talenter inden for marketing fra hele verden og de unge talenter snuser til en mulig karriere hos L?Oréal.
Siden starten har L?Oréal Brandstorm medført ansættelse af en lang række medarbejdere:
Internationalt ansvar:
- Brandstorm 1999: Biotherm Marketing Director for Makeup og Skincare;
- Brandstorm 2000: Marketing Director for L?Oréal Paris i Denmark;
- Brandstorm 2003: Product Manager hos Helena Rubinstein;
- Brandstorm 2005: Marketing Director for Biotherm Asien og Stillehavsområdet
- Brandstorm 2006: Product Manager for Lancôme Frankrig.
###
Billedtekst
?Vinderteam?et fra Singapore med L?Oréals CEO Jean-Paul Agon (tv) og Thies Posken, Direktør for L?Oréal Professionnel (th)
###
Om L?Oréal Brandstorm
L?Oréal Brandstorm blev lanceret i 1993: målet er at hjælpe unge talenter med at realisere deres potentiale, udvikle deres faglige kompetencer og opdage nye karrieremuligheder. Deltagerne opnår erfaring fra det virkelige liv, når de får mulighed for at træde ind som international mærkeansvarlig i en beauty virksomhed. Projektet er en del af L?Oréal Human Resources? kommunikationsstrategi og målet er at styrke de studerendes kreativitet og opfattelse af L?Oréals business.
Om L?Oréal koncernen
L?Oréal er verdens førende beauty virksomhed; i mere end 100 år har firmaet tilbudt skønhedsprodukter for alle former for skønhed i hele verden med 23 forskellige internationale mærker. L?Oréal findes i 130 lande og beskæftiger 66 600 medarbejdere.
Med en omsætning på 19,5 mia euro i 2010, some r +11,6% (i offentliggjorte data) og +5,6% (sammenlignelige tal) har L?Oréal atter styrket sin lederposition. Koncernen vækster hurtigere end markedet og registrerede fremgang i alle verdensdele, i alle distributionskanaler og i alle kategorier.
Hvad angår bæredygtig udvikling har Corporate Knights, et globalt netværk for investering i bæredygtige virksomheder, for 4. År i træk i 2011 placeret L?Oréal på sin liste over verdens 100 mest bæredygtige virksomheder.
Læs mere her
tags: 2003, euro, 2010, 2011, Asien, Frankrig, Indien, Grækenland, storm, omsætning, virksomhed, 2006, Queen, kreativ, skandinavisk, Singapore, studerende, frisør, konkurrence, kommunikation, strategi, ansættelse,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar