Aldrig har så mange søgt om optagelse på DTU som i år. Dermed er det tiende år i træk, at antallet af unge, som vil læse til ingeniør på DTU, sætter rekord.
Da ansøgningsfristen til de videregående uddannelser udløb den 5. juli klokken 12, havde DTU modtaget 1.591 førsteprioritetsansøgninger til civil- og diplomingeniøruddannelserne ud af i alt 4.193 ansøgninger.
Sidste år var antallet af førsteprioritetsansøgninger 1.402, så interessen for at komme ind på et af DTU?s ingeniørstudier er steget med 13 procent.
?Det er glædeligt, at så mange gerne vil læse til ingeniør og have en uddannelse på DTU. Og det er udtryk for, at interessen for de tekniske og naturvidenskabelige fag fortsat stiger blandt de unge. Det tegner godt for Danmarks og fremtiden,? siger dekan Martin Vigild.
?Særligt glæder vi os over, at de unge er strømmet til en helt ny uddannelse som civilingeniør i bygningsdesign,? siger dekan Martin Vigild. ?Hermed tilbyder vi 60 nye studiepladser på en uddannelse, som DTU har udviklet i tæt dialog med virksomheder i byggebranchen for at imødekomme byggeriets behov for bygningsingeniører, der virkelig forstår at kommunikere med f.eks. arkitekter og designere. Alle pladser på den nye uddannelse er besat.?
Det er tiende år i træk, at DTU oplever en stigning i antallet af ansøgere til universitetets uddannelser. I 2002 lå ansøgertallet på i alt 1.624.
Mange af DTU?s uddannelser kommer til at afvise førsteprioritetsansøgere. Alle ansøgere får svar den 30. juli, om de har det gennemsnit, der skal til for at kunne møde op til studiestart på DTU den 29. august.
Ansøgertal til ingeniøruddannelserne på DTU 2002-2011:
Ansøgninger i alt
2002 : 1.624
2003 : 1.873
2004 : 2.069
2005 : 2.295
2006 : 2.352
2007 : 2.497
2008 : 2.671
2009 : 2.946
2010 : 3.422
2011 : 4.193
Med DTU som 1. prioritet
2002 : 1.055
2003 : 1.123
2004 : 1.005
2005 : 1.109
2006 : 1.148
2007 : 1.215
2008 : 1.231
2009 : 1.343
2010 : 1.402
2011 : 1.591
Læs mere her
tags: 2002, 2003, Danmark, 2009, 2010, 2011, 2008, uddannelse, virksomhed, 2007, 2006, DTU, videregående uddannelse, naturvidenskab, videnskab, ingeniøruddannelse,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar