I et revideret forslag til Fremtidens Skole i Sønderborg Kommune er der forslag til et markant kvalitetsløft af skolevæsenet via flere timer til eleverne, mere efter- videreuddannelse af lærere og pædagoger, øget fokus på inklusion for specifikke elevgrupper, intensiveret brug af ny teknologi i undervisningen samt bevidst sprogudvikling via øget læsekompetence.
Det fremgår af det materiale, som forvaltningen Børn og Uddannelse på tirsdag lægger på Børne- og Uddannelsesudvalgets bord og som skal videre til byrådets møde den 24. august for derefter at blive sendt i høring. Det reviderede materiale er et resultat af de høringssvar fra første runde, der i maj-juni er kommet fra kommunens institutioner og byrådsdrøftelserne på et seminar i juni.
Skolevæsenets organisering foreslås ændret til seks distrikter, hvor der i hvert distrikt vil være afdelinger af forskellig størrelse. Samtidig foreslås ledelses- og skolebestyrelsesstrukturen omlagt og tilpasset de 6 distrikter. Overbygningsskolerne anbefales at have mindst to og helst tre spor, således at der gives de unge det bedste fundament i det videre uddannelsesforløb på ungdomsuddannelserne, hvor målet nationalt og kommunalt er, at 95 % af en årgang skal have en ungdomsuddannelse.
- Der skal sættes fokus på udskolingen, så vi lægger op til etablering af linjetilbud i overbygningen. De unge skal have flere valgmuligheder, og gerne kunne medbringe egen PC´er i undervisningen, siger Tage Petersen, formand for Børne- og Uddannelsesudvalget.
I det fremsendte forslag præsenteres forskellige muligheder for scenarier. Det stærkt faldende børnetal lægger op til ændrede strukturer, færre overbygningsskoler, evt. en
ren overbygningsskole i Sønderborg by samt muligheden for evt. at lukke nogle skoler.
-Jeg forventer, vi nu får drøftet materialet grundigt, at byrådet sender forslaget i høring, og at vi i efteråret vil kunne komme frem til et godt resultat, som hele byrådet bakker op om, oplyser Tage Petersen.
Rapporten er vedlagt.
Læs mere her
tags: uddannelse, Sønderborg, teknologi, sprog, undervisning,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar