Der er store uoverensstemmelser mellem aktiv jobsøgning og effekten af benytte sociale medier til at søge job, og de rekrutteringsansvarliges reelle brug af de værktøjer, sociale medier giver dem i jagten på god arbejdskraft.
Formand for Personalechefer i Danmark, Kim Stack Nielsen mener, at den store uoverensstemmelse mellem lønmodtagernes og de rekrutteringsansvarliges forventninger til sociale medier især skal findes i generationsforskelle. Lige nu sidder der lidt populært sagt en masse rekrutteringsansvarlige rundt om i Danmark med det ene ben godt plantet i pensionen. De er måske knap så tilbøjelige til at kaste sig ud på sociale medier og benytte dette til at rekruttere og poste ledige jobs. Derudover er der usikkerhed forbundet med sociale medier, da det stadig er et forholdsvis nyt og uudforsket område for mange. Især i professionelle sammenhænge.
Det kunne tyde på, at de rekrutteringsansvarlige skal til at få en mere proaktiv indstilling til arbejdet med sociale medier. Der bliver i dag ikke brugt mange timer på at arbejde med sociale medier i de danske virksomheder, men der er en klar forventning om, at det er et område, hvor der for alvor skal satses på.
Chefen er velkommen til at læse med
Danskerne er ikke specielt bekymrede ved udsigten til, at chefen læser med på de sociale medier. En stor del af de danske lønmodtagere er venner med chefen på sociale netværk, mange angiver, at de overvejer, om chefen ser med, når de uploader noget eller skriver en statusopdatering. Vi er altså som udgangspunkt meget åbne omkring brugen af sociale medier, men man skal være opmærksom på, at det kan medføre uhensigtsmæssigheder både for den ansatte og chefen især i de tilfælde hvor der ikke er formuleret en politik for området. Hvad sker der, når man står i en konflikt, må man brokke sig over sit arbejde på nettet, og må man uploade billeder fra firmajulefrokosten. Mange af de tvivlsspørgsmål, der opstår i arbejdet med sociale medier, er faktisk allerede dækket af lovgivningen, men det er en rigtig god øvelse at tage debatten om, hvordan vi bruger sociale medier op på arbejdspladsen.
Læs mere her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar