Nyt institut kommer tæt på erhvervslivet og løser udfordringer med kommunikation og kultur på eksportmarkeder og i Danmark
Hvordan inkluderer den interne kommunikation medarbejdere med forskellige kulturer Hvad kan gå galt, når en dansk virksomhed kommunikerer med en kinesisk virksomhed på engelsk, som er et fremmedsprog for begge parter Det er nogle af de udfordringer for erhvervslivet, som det nye institut på CBS, International Business Communication (IBC), vil undersøge, siger institutleder Alex Klinge.
- Vi skal i dialog med virksomhederne og høre om deres udfordringer, så vi i højere grad adresserer problemdreven forskning. Det nye institut tager sig af både den interkulturelle og intersproglige kommunikation, siger han.
To bliver til én
IBC åbner til maj og integrerer kompetencer fra mindst to institutter på CBS, Institut for Internationale Kultur- og Kommunikationsstudier og Institut for Internationale Sprogstudier og Vidensteknologi. Oprettelsen af IBC sker ifølge Alex Klinge som en konsekvens af en faldende søgning til de klassiske translatøruddannelser og nye behov i erhvervslivet med en øget globalisering.
- Det er en gensidig befrugtning. Der er ingen grund til at dele de to områder op på to institutter. Vi får med instituttet synergieffekter, synlighed og slagkraft og kommer til at dække sproglige og kulturelle udfordringer ved både globaliseringen ud af Danmark og globaliseringen ind i Danmark, siger han.
Forskning skal hjælpe SMV er
Et af instituttets vigtigste mål er udvikling af sprog- og kulturuddannelserne med international erhvervskommunikation for øje. Det skal blandt andet ske ved et tættere samarbejde med de øvrige institutter, som sammen skal angribe komplekse problemstillinger på vegne af erhvervsvirksomheder.
Et fokusområde er ifølge Alex Klinge danske små og mellemstore virksomheder (SMV er), som lever af eksport til nærmarkederne, mens den globale økonomiske vækst sker på fjernmarkeder. SMV erne skal række længere ud for at styrke deres egen økonomi og dansk økonomi, men har ikke de samme ressourcer som store danske virksomheder til at operere multikulturelt, og vækstbetingelserne møder kultur- og sprogbarrierer.
Instituttet får formentlig i omegnen af 50 videnskabelige medarbejdere. De kommer i første omgang til at levere forskning og undervisning til minimum tre BA-programmer og en ny kandidatoverbygning, der starter til sommer: cand. ling. merc i Multi-cultural Communication in Organizations.
Læs mere her
tags: Danmark, økonomi, uddannelse, fremmedsprog, virksomhed, erhvervslivet, teknologi, videnskab, kommunikation, undervisning, sprog, Forskning, dæk,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar