Konference for undervisere i gymnasierne skal danne grobund for mødesteder og nye undervisningsformer. Undervisere, forskere og fremstillere af læremidler mødes på konferencen.
Undervisere på de gymnasiale uddannelser indbydes i efteråret til en konference, hvor de kan få masser af input og ideer til deres undervisning på stx, htx,hhx og hf.
Konferencen har fået navnet GYMNASIEDAGE.DK og finder sted 29.-30. september på Syddansk Universitet i Odense. Bag konferencen står Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier ved Syddansk Universitet ( IFPR) og Foreningen af Centre for Undervisningsmidler i Danmark (FCU).
Konferencen byder på alle de nyeste forskningsresultater inden for pædagogisk forskning og præsenterer gymnasielærerne for en række nye og spændende bud på udvikling af konkret undervisning i gymnasiet.
Hensigten med konferencen, der er årligt tilbagevendende, er at skabe et mødested for undervisere, forskere og udbyderne af læremidler, så de kan få en dialog i gang om netop læring, læringsprocesser, digitale undervisningsmidler og meget mere.
- Grunden til, at vi laver det som en konference og ikke et kursus, er, at man på en konference skal mødes med andre og selv udvikle. Her er der tale om at etablere et rum for viden samt et fælles refleksionsrum, som skolerne forhåbentlig kan lade sig inspirere af efterfølgende, siger uddannelseskoordinator ved Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier (IFPR), Syddansk Universitet, Annette Kjærgaard.
- Målet er at skabe et forum, hvor der kan skabes sammenhæng og samarbejde mellem de aktører, der har interesse i gymnasiepædagogik. De dage hvor forskerne, producenterne af undervisningsmidler og gymnasielærerne kunne agere i hver deres autonome verdener er for længst forbi, mener Annette Kjærgaard.
Gennem sit arbejde som uddannelseskoordinator er Annette Kjærgaard i berøring med alle de involverede parter, og hun peger på tre punkter, som udgør platformen for konferencen:
1) Gymnasielærerne vil i dialog med forskerne - de vil have deres erfaringer og deres viden om elever og undervisning inkorporeret i forskningen, i udviklingen af undervisningsmidlerne og i deres efteruddannelse.
2) Forskerne er for længst kommet ud af elfenbenstårnene og har stor lyst til og interesse i at komme i dialog med lærerne.
3) Producenterne af undervisningsmidler er samtidig meget bevidste om, at den netmedierede kommunikation i undervisningen er i gang med at revolutionere den traditionelle lærebog, og at der må udvikles nye typer af undervisningsmidler, der i højere grad tilgodeser det pædagogiske og didaktiske skred, der er sket i både indhold og arbejdsformer på gymnasierne med gymnasiereformens indførsel i 2005. Dette må nødvendigvis ske i et i samarbejde med såvel forskning som undervisere.
Den første af konferencens to dage handler om udvikling af god undervisning gennem viden om forskellige undervisningsmidlers betydning og potentiale. Blandt andet udfordringen med at videreformidle de digitale kompetencer til eleverne, som det 21. århundredes videns- og kommunikationssamfund kræver.
Den anden dag har fokus på læring. Her vil hjerneprocesser og læring, klasserummets mange psykodynamiske relationer samt sociale forskelle blandt eleverne være temaer, som oplægsholderne tager fat i. Begge dage er der workshopper.
Konferencen er målrettet gymnasiet, og derfor er der lagt en times åbent hus på IFPR ind. IFPR har specialiseret sig i gymnasieforskning og efteruddannelse af gymnasielærere. Instituttet varetager også teoretisk pædagogikum for kommende gymnasielærere.
Tjek www.GYMNASIEDAGE. DK for udførligt program.
For redaktionel kontakt: Informationsmedarbejder Dea Becher Sørensen, Humanistisk Fakultet, Syddansk Universitet. Tlf. 65 50 29 02
Læs mere her
tags: Danmark, uddannelse, Odense, efteruddannelse, Syddansk Universitet., kommunikation, undervisning, Syddansk Universitet, gymnasiet, forskningsresultat, Forsker,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar