Hvilket bedre sted at få råd om jobansøgninger end hos dem, der formidler dem. Hos jobportalerne har de indsigt i, hvad der virker i kampen mod de lange dage med ansøgningsskrivning og kurser på jobcenteret.
Derfor deler Jobzonen nu ud af deres viden og giver Danmarks jobsøgende hjælp til ansøgningen. Det gør de i form af fem gode råd:1. Drop standardansøgningen. Som jobsøgende kan det være fristende, at have en standardiseret jobansøgning liggende, som man retter lidt til alt efter hvilket job, man søger. Det er en rigtig dårlig strategi. Du er nødt til at starte forfra, hver gang du sender en ny jobansøgning. Sæt dig grundigt ind i jobopslaget, virksomheden, markedet og kravene/ønskerne til dig. Kun på den måde kan du ramme helt præcist i din ansøgning, og den rekrutteringsansvarlige gennemskuer dig lynhurtigt, hvis du er sprunget over hvor gærdet er lavest.
2. Vær bevidst om dit digitale fodaftryk. Vi sætter alle spor, når vi bevæger os rundt på nettet. Sørg for at sætte de rigtige spor så kan disse hjælpe din jobansøgning på vej. Den rekrutteringsansvarlige googler dig sandsynligvis ifm. din ansøgning. Du kan i nogen udstrækning selv styre, hvad hun finder. Hav altid en opdateret LinkedIn-profil, skær ned på eksplicitte billeder fra vilde byture og udtryk dig begavet om dit fagområde der, hvor det giver mening (blogs, fora, Twitter osv.).
3. Følg op på din jobansøgning . Der ligger 100 ansøgninger i bunken på den rekrutteringsansvarliges bord, og din ansøgning er indtil videre bare et nummer i bunken. Hvis du følger op med et telefonopkald, har du tilføjet en stemme til dit CV. Dermed giver du hjælp til din ansøgning, der ryger øverst i bunken. Husk at have respekt for, at den rekrutteringsansvarlige har travlt lad være med at hænge alt for længe i røret.
4. Vær modig. Hvis du skal have held til at skille dig ud med din jobansøgning, er du nødt til at være modig. Leg med sproget i din ansøgning, sæt CV'et op på en anderledes måde end du plejer eller ring og spørg til jobbet, selvom det ligger dig fjernt. Hvis du har sendt tonsvis af "pæne" ansøgninger uden at få positiv respons, er det på tide at tænke ud af boksen. Du skal altid huske, hvilken branche du søger job i, når du tænker kreativt. Der er nok mere råderum til alternativ jobsøgning i reklamebureauet end i den tørre analysevirksomhed.
5. Drop flosklerne. Vi er slemme til at strø om os med floskler, når vi skriver jobansøgninger. Se dette som en hjælp til din ansøgning: Lad være med det! Udsagn som; "Jeg er fleksibel og serviceminded", "jeg er en holdspiller" og "jeg er god til at holde mange bolde i luften på én gang" er meningsløse. Især hvis de ikke følges op af eksempler på, hvornår du er fleksibel osv. Lad desuden være med at indlede din ansøgning med at give udtryk for, at du synes at jobopslaget ser interessant ud. Du er i gang med at søge stillingen, så selvfølgelig synes du det.
Læs mere her
tags: Danmark, portal, virksomhed, kreativ, strategi, jobportal, jobsøgende, jobansøgning, rekrutteringsansvarlig, sprog,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar