En af arbejderbevægelsens efterskoler står bag en ny oprettet fond, som yder økonomisktilskud til kommende skoleår i august. I den forbindelse vil der hen over sommeren være en massiv målrettet kampagne, som skal skabe opmærksomhed for denne fond.
»Alle skal have mulighed for et efterskoleophold«, sådan lyder sloganet for efterskolekampagnen, som Holmstrup Efterskole i Jyderup lancerer i dag den 19. juni 2009.
Landets efterskoler kan alle mærke virkningen af den verserende økonomiskkrise og den stigende egenbetaling på grund af mindre statsstøtte og flere udgifter til lærelønningerne, i hvert fald hvis man spørger Holmstrup Efterskoles forstander Maria Vinding Perera.
»Usikkerheden om den voksende arbejdsledighed gør forældrene så udtrykke, at de vælger at afmelde deres barn fra efterskolen eller slet ikke lader det komme på tale i hjemmene. Derudover har størstedelen af landets efterskoler også valgt, at lade prisen stige på grund af flere udgifter forbundet med den ny overenskomst for lærerne«, understeger forstander Maria Vinding Perera.
OPRÅB TIL CHRISTIANSBORG
Holmstrup Efterskole har afsat 100.000 kroner af efterskolens egen opsparing, som hårdt trængte efterskolefamilier kan søge ved optagelse på skolen. Derudover har efterskolens bagland som består af arbejderbevægelsen støttet op med hjælp fra deres netværk med kendte politikere fra oppositionen.
»Kampagnen skal afdække to områder. Udover oplyse om muligheden for ekstra tilskud til efterskoleopholdet skal kampagnen også være et opråb til politikerne på Christiansborg. Derfor er vi glade for, at vores bestyrelse bruger sit stærke netværk til, at skabe debat blandt politikerne«, smiler Maria Vinding Perera.
Holmstrup Efterskole har sytten ledige pladser til august, men forstander Maria Vinding Perera forventer at alle ledige pladser vil være fyldt henover sommeren med denne kampagne.
EFTERSKOLEKRISEN KAN ENDE MED LUKNINGER
I Danmark er der 263 efterskoler hvor kun 124 skoler kan melde alt optaget. Det kan være starten på den krise som landet højskoler mærkede omkring årtusindskiftet spår kommunikationsrådgiver Mikkel Kjerri med speciale inden for rådgivning og markedsføring til høj- og efterskoler.
»Det er en meget kedelig udvikling vi ser, da både høj- og efterskoletanken grundidé er helt speciel for Danmark«, siger Mikkel Kjerri, partner i Kommunikationsbureauet M4M ApS hvis speciale er branding og strategi inden for de frie skoler.
»Oplysning være skal vor lyst, er det så kun om sivet - skriver Grundtvig i salmen Er lyset for de lærde.., men hvis regeringen ikke yder mere statsstøtte til landets efterskoler. Så bliver oplysningen kun for de riges børn samt børn med særlige behov. Ellers vil det få store konsekvenser og det samme vil så ske for efterskolerne, som det skete med højskolerne for snart et årti tilbage. De må lukke eller gå konkurs«, fastslår kommunikationsrådgiver Mikkel Kjerri, som selv både har været elev på en højskole og undervist på både højskoler og efterskoler.
DOWNLOAD PRESSEFOTO
Kommunikationsrådgiver med speciale i markedsføring til høj- & efterskoler:
http://m4mnews.dk/wp-content/uploads/2009/05/mikkel-kjerri-og-janich-sorensen.jpg
Forstander Holmstrup Efterskole
http://m4mnews.dk/wp-content/uploads/2009/06/holmstrup-efterskole-0809-3661.jpg
Læs mere her
tags: markedsføring, Danmark, 2009, politi, opposition, økonomi, konkurs, LO, OL, regeringen, oppositionen, Jyderup, regering, Christiansborg, kommunikation, strategi, efterskole,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar