Når en virksomhed foretager forandringer, medfører det ofte uvished og uro blandt medarbejderne. Det kan umiddelbart skyldes, at ændringer på højere plan vanskeliggører inddragelse af alle medarbejdere i den komplekse beslutningsproces. Denne manglende information om forandringen kan hos medarbejderen resultere i angst for at miste jobbet, –for at miste kontrol og indflydelse, – for dårligere arbejdsforhold, –for dårligere løn, osv..
En forandring kan have stor indflydelse på den enkelte medarbejder, og alle disse følelser og tanker kan resultere i "modstand mod forandring". Alle forandringer kan give anledning til mere eller mindre stærke følelser, og forandringerne tolkes derfor ofte som en trussel mod medarbejderen hverdag og eksistens, idet den enkelte medarbejder frygter hvilken betydning, det kan have for fremtiden. Typiske reaktioner på forandringer er benægtelse, sygdom, vrede, bagtalelse eller fejlplacering af vrede eller afreagering på andre.
Én mulig forklaring for årsagen til disse handlinger eller former for adfærd kan findes i den psykologiske teori om forsvarsmekanismer. Forsvarsmekanismer er et psykoanalytisk begreb for en række mekanismer, som ubevidst træder i kraft i forsøget på at genskabe stabilitet, når der opstår konfliktsituationer, som er svære at håndtere for individet. På samme måde som kroppen har sine forsvarsmekanismer, har psyken det også. Hvis en medarbejder oplever en konflikt mellem forskellige behov, vil personen normalt først forsøge med en rationel handling. Hvis denne handling ikke fører til en behovsdækning, kan det føre til en frustrationsreaktion – en forsvarsmekanisme.
Det er nødvendigt at forholde sig kritisk til fænomenet ´modstand mod forandring´, da begrebet kan give indtryk af, at ledelsen og medarbejderne står i et modsætningsforhold til hinanden i forandringsprocessen. Således kan der nemt ske en opdeling i ´dem´ og ´os´, hvilket ikke er et positivt udgangspunkt for forandringsprocessen.
Den nye HR Master–uddannelse, som trækker på en række af landets tungeste eksperter inden for topledelse, beskæftiger sig bla. med de forretningsorienterede og strategiske sider af Human Resource Management og forandringsledelse, herunder overordnet ledelse af personalefunktionen, udarbejdelse af virksomhedens HR strategier, koblingen mellem ledelse og HR og avanceret organisations– og medarbejderudvikling, indarbejdelse af HR strategien i virksomhedens samlede forretningsstrategier mv..
Uddannelsen kvalificerer deltageren til at udarbejde forretningsorienterede HR Strategier og udvikle og etablere en værdiskabende HR funktion. Og forløbet har allerede fået tilslutning fra en række af landets allerstørste virksomheder, herunder Novo Nordisk, Mærsk, Disa, Masterfood, osv.
HR Master–uddannelsen er baseret på e–learning, men kombineres med kursusdage efter hvert gennemført modul samt en afsluttende eksamen. Uddannelsen bygger på de centrale områder og læring inden for HR strategi, moderne filosofi og ledelse på MBA–niveau og giver en unik chance for at deltage i et netværk af HR eksperter. Uddannelsens tre moduler indeholder følgende:
Modul 1: Værdiskabende HRM og forandringsledelse
Dette modul fokuserer på en udvikling af HR funktionens arbejdsområder og styrkelse af HR funktionens gennemslagskraft i organisationen. Ligeledes er fokus på, hvordan man som deltager kan koble HR strategien direkte til virksomhedens overordnede forretningsstrategier.
Herunder:
– HR i et forretningsperspektiv.
– Metodiske forståelser.
– Strategisk HR ledelse.
– Organisationsteori.
– Organisationens kultur, –klima &–struktur.
– Integreret HR forretningsledelse.
– Den værdiskabende HR Chef.
– Optimering af HR Chefens handlerum.
– Forståelse for HR funktionens udfordringer.
– Fleksibilitet og forandring i HR funktionen.
– HR funktionens nye roller.
– Forandringsledelse og –kommunikation.
– Den strategiske forandringsproces.
– Fusions– og sammenlægningsprocesser.
– Modstand mod forandring.
– Procesfacilitering og –analyseværktøjer.
– Mv.
Modul 2: Den resultatorienterede HR funktion
Dette modul fokuserer på viden, værktøjer og inspiration, der kan udvide HR funktionens indsigt og handlerum, så denne kan tage ansvar for komplekse udviklingsprocesser i forbindelse med virksomhedens strategiske satsninger.
Herunder:
– Karismatisk ledelse.
– Situationsbestemt ledelse.
– Værdibaseret ledelse.
– Holistisk ledelse.
– Motivation.
– Engagement.
– Målbarhed og evaluering af HR indsatser.
– Målsætnings strategier.
– Målstyringsværkstøjer.
– Belønningsledelse.
– Balanced – og HR Scorecard.
– HR centralisering/decentralisering – et dilemma.
– Mv.
Modul 3: Den udviklende HR funktion
Modulet sætter fokus på den nødvendige kobling mellem kompetenceudvikling som en del af HR strategien til det overordnede strategiske virksomhedsfokus. Samtidig stilles der skarpt på, hvorledes HR funktionen sikrer en dynamisk og fleksibel læringsstrategi, der skaber målbare resultater.
Herunder:
– Kompetenceanalyser.
– Målrettet personaleudvikling.
– Talentudvikling.
– Socialt ansvar (Stress management etc.).
– Udvikling for alle.
– HR kvalifikationer.
– Den lærende organisation.
– Læringsstrategier.
– Udvikling og implementering af videndelingsstrategier.
– Communities of practice.
– Coaching.
– Mediation og konfliktløsningsmetoder.
– Storytelling som arbejdsmetode.
– Appriciative Inquiry.
– Implementering af HR strategien.
– Opfølgning på HR strategien.
– Den samlede virksomhedsstrategi.
– indsigt, viden og overblik.
– Mv.
Både i e–learning–modulerne og på kursusdagene sætter underviserne fokus på de processer, der finder sted i deltagernes virksomhed, samt hvilke muligheder og metoder deltagerne kan benytte sig af for at påvirke og optimere processerne til gavn for virksomhedens udvikling.
Det er uddannelsens sigte at udvide personalelederens indsigt og handlerum, så denne kan tage ansvar for komplekse udviklingsprocesser i forbindelse med virksomhedens strategiske satsninger.
Undervisningsmaterialet er på handelshøjskole– og MBA–niveau, men gøres lettilgængeligt via en kombination af faglig viden og cases fra udvalgte virksomheder. Desuden giver uddannelsen mulighed for at etablere netværk med personaleansvarlige, ledere og konsulenter på tværs af en lang række førende private og offentlige virksomheder.
Til hvert modul vil der blive holdt en kursusdag inklusiv en workshop, der tilsammen strækker sig over en hel dag. Her vil der blive mulighed for personlig sparring med en professionel erhvervspsykolog. Læs mere om vores undervisere og samarbejdspartnere her.
Hvem bør deltage
Uddannelsen retter sig mod erfarne ledere, HRM ansvarlige, direktører, udviklingskonsulenter internt eller tilknyttet selvstændige bureauer, projektledere for både in–house og eksterne udviklingsprogrammer. Deltagerne forventes at have et veludviklet kendskab samt erfaring med Human Resource Management, som blandt andet kan opnås gennem deltagelse på HR–Konsulentuddannelsen, HRK, eller gennem en længerevarende videregående uddannelse. Deltagere optages efter "først til mølle" princippet – under hensyntagen til adgangskravene.
Undervisningsform
Ved tilmelding til uddannelsen modtager deltagerne et password og et brugernavn, der giver direkte adgang til undervisningssiderne, bibliotekerne og linksiderne, der er tilkoblet undervisningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online–dialogforum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforummet har deltageren også mulighed for at komme i kontakt med de øvrige kursister. Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således, at deltageren kan trække direkte på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver. Læs mere her.
Forberedelse
Før kursets start udfylder deltageren et omfattende spørgeskema, som, når vi har behandlet svarene, viser deltagerens læringsprofil og niveau for ledelse, HRM og organisationspsykologi. Profilen vil blive holdt op imod deltagerens resultater ved den afsluttende eksamen.
Krav til udstyr
For at kunne deltage på uddannelsen skal De have adgang til en pc med internetopkobling og en e–mail–adresse.
Læs mere her
tags: direktør, internet, uddannelse, selvstændig, virksomhed, Novo Nordisk, biblioteker, Mærsk, kompetenceudvikling, Human Resource Management, Management, medarbejderudvikling, HR strategi, psykologi, kommunikation, strategi, organisation, Coaching, Konsulentuddannelsen, forretningsstrategier, arbejdsmetode, kursusforløb, undervisning, projektleder, videregående uddannelse, sprog, organisationspsykolog, værktøj, sygdom,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar