Det blev 8.b på Gredstedbro Skole, der med projektet Sun & Rain løb med førstepræmien på 20.000 kr. i Future City undervisningskonceptet, hvor folkeskolens 8.-9.-klasser agerer rådgivende ingeniører og skaber en bæredygtig by. De unges interesse lover godt for de naturvidenskabelige fag i fremtiden, vurderer Foreningen af Rådgivende Ingeniører og dommerkomitéen.
8.b fra Gredstedbro Skole præsenterede os for det mest gennemarbejdede bud på fremtidens bæredygtige by. Det var en visionær og modig løsning funderet på grundige naturfaglige overvejelser om fordele og ulemper ved teknologierne. De argumenterede stærkt for deres løsningsmodel, der baserede sig på eldreven transport og brug af brintreservoirer , udtaler formand for dommerkomitéen Lene Beck Mikkelsen, der er direktør for Det Nationale Center for Natur, Teknik og Sundhed.
Lærer for 8.b Helle Josefsen er stolt på sine elevers vegne.
Vi er meget glade og stolte over at have vundet. Arbejdet med Future City har givet en stor fællesskabsfølelse i klassen. Vi ved endnu ikke, hvad vi vil bruge præmien til vi har slet ikke turdet håbe på at vinde. Men måske bliver det noget med en udflugt, og sikkert inden for det naturvidenskabelige emne, fortæller Helle Josefsen.
Adm. direktør Henrik Garver, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, udtaler:
Hvis vi skal efterkomme behovet for ingeniører i fremtiden er det utroligt vigtigt at give de unge en interesse for naturvidenskab allerede i folkeskolen. Med Future City ønsker vi at styrke de unges interesse for naturvidenskab og teknik. Vi er utroligt glade for at se, at Future City-konceptet nu har bidt sig fast i naturfagsundervisningen hos landets folkeskoler.
8.b. på Gredstedbro Skole vandt over to konkurrenter i finalen: Henholdsvis en 8. og 9. klasse fra Ahlmann-Skolen i Sønderborg.
Baggrund
Over 50 skoleklasser landet over har brugt dette skoleår på at udvikle fremtidens klimavenlige by i undervisningskonceptet Future City. Eleverne har ageret rådgivende ingeniører og skabt en Future City gennem praktiske forsøg, modelbygning, teori og formidling i et interaktivt undervisningskoncept. Forløbet er i dag kulmineret i finalearrangementet hos Danfoss Universe i Nordborg, hvor tre finalister præsenterede deres bud på fremtidens bæredygtige by. I dommerkomitéen sad Lene Beck Mikkelsen, direktør for Det Nationale Center for Natur, Teknik og Sundhed; Maria Wandahl, education manager hos Danfoss Universe; samt civilingeniør Rob Bindels, Esbensen A/S.
Formålet med Future City er at give de ældste klasser succesoplevelser med naturfag og vise, hvordan naturfaglig viden kan sættes i spil for at løse konkrete samfundsmæssige problemstillinger.
Vedhæftet: Foto af vinderklassen fotograf Rasmus Holt, Danfoss (skal krediteres ved brug)
Læs mere om Future City på www.futurecity.dk
Yderligere oplysninger:
· Presseansvarlig i FRI Nina Lusty, tlf. 21513731
· Formand for dommerkomitéen Lene Beck Mikkelsen, tlf. 24288581
· Klasselærer Helle Josefsen, tlf. 51325376
· Direktør i FRI, Henrik Garver, tlf. 40824338
Hvem står bag Future City
Future City er udviklet af Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) i samarbejde med DI og IDA og støttes økonomisk af undervisningskonceptets hovedsponsor, Industriens Fond, samt Undervisningsministeriet.
Future City-konceptet er udviklet sammen med lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard og adjunkt, ph.d. Jan Sølberg fra Danmarks Pædagogiske Universitet, samt de naturfaglige og didaktiske eksperter Finn Horn og Mads Joakim Sørensen, samt lærermiddelforfatter og cand.pæd. Simon Skov Fougt.
Læs mere her
tags: direktør, Danmark, 2011, økonomi, Sønderborg, teknologi, folkeskole, Danfoss, forfatter, hovedsponsor, naturvidenskab, videnskab, Industriens Fond, undervisning, Undervisningsministeriet,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar