mandag den 29. april 2013

Efterskolerne tvunget til nytænkning

Kun halvdelen af alle landets 263 efterskoler har udsolgt til dette skoleår, mens resten mangler helt op imod 45 elever. En af årsagerne er den forhøjet egenbetaling.

STØVRING: Det er en helt ny generation af ressourcestærke unge, som vælger at tage på efterskole end tidligere. Unge der ønsker at bruge et efterskoleophold til, at udfordre sig selv og være passioneret inden for sine interesseområder på linjefagene kan tiltrække de unge som f.eks. musik, sang, design, adventure ekstremsport m.v.

»Vi startede allerede for et år siden med, at kigge vores egen profil efter i sømmene. I takt med vi pludselig kunne mærke, at de var nogle andre ting både forældre og de unge efterspurgte. Tidligere har vi altid haft stor søgning, men dette skoleår vi er i gang med må vi indrømme, at vi ligesom halvdelen af vores kollegaer ikke kunne få alle pladserne fyldt ud. Det gør da ondt, at se ens efterskole har tomme sengepladser. Men omvendt har det styrket os i medarbejdergruppen, at vi nu skal kæmpe«, siger forstanderen Jens Borup på Lynghøj Efterskole

STOR ELEVMANGEL PÅ EFTERSKOLERNE
»Både os selv og vores efterskolekollager har fået meget mere fokus på, at skærpe vores profil og synliggøre værdien af netop det efterskoleophold vi kan tilbyde. Lynghøj Efterskole blev stiftet af FDF og er mere end 30år. Det er først nu, at skolen rigtigt har fået kommunikeret FDF s værdier ud til omverdenen, som danner grundlag for vores måde at drive skole på. Baggrunden og én af skolens fornemmeste værdier og målsætninger er, at udvikle og give den unge lederevner og redskaber til at kunne lede sig selv og andre. Derfor tilbyder vi udover et almindeligt efterskoleophold også eleverne mulighed for, at deltage på lederkurser og uddannelser som efterskolen betaler hvis eleverne er interesserede. Lars Kolind fhv. direktør ved Oticon og forfatter til bogen Kolind Kuren sagde engang i et interview, at den bedste lederuddannelse han har fået var sin tid som spejder«, griner forstander Jens Borup der har lanceret et nyt kampagnesite, TalentJagt.dk, som igennem en specialproduceret YouTube.com film præsentere skolens nye profil.

TalentJagt.dk kampagnen er udover kampagnesitet også tiltænkt som viral-kampagne, facebook.com, biografreklamer, annoncer i både landsdækkende og regionale medier i forbindelse med skolens ekstra åbne hus arrangement den sidste søndag i januar 2010. Her kommende og interesserede få smagsprøver på det skolen tilbyder. Lynghøj Efterskole præsenterede til dette skoleår en internationaludvekslingslinje som her til foråret drager til Skotland, men kunne i princippet være hvor som helst i verdenen oplyses det på skolens website.

KUN HALVDELEN AF EFTERSKOLER KUNNE MELDE ALT UDSOLGT
Nogle af landets i alt 263 efterskoler må se langt efter eleverne og har haft svært ved, at få de sidste sengepladser udsolgt til skoleåret der startede i august. Det var godt halvdelen som kunne melde alt udsolgt hos efterskoleforeningen, som driver portalen efterskole.dk. De resterende efterskoler manglede ved skolestart lige fra nogle få stykker til helt op i mod 40-45 elever.

Den tid hvor alle efterskolerne havde fyldt op når vi nåede jul er for længst forbi. Efterskoleforeningens eget bud på den lidt kedelig udvikling er den forhøjet egenbetaling, som skyldes statens tilskud har været fastlåst de senere år og ikke har fuldt den generelle prisudvikling. Det betyder således en familie med en gennemsnits husstandsindkomst inklusiv egenbetaling, transport, lommepenge, optagelsesgebyr og i nogle tilfælde også studieturen skal regne med en egenbetaling på mellem dkr. 50.000 65.000 efter skat for et enkelt efterskoleophold.

»Det er klart, at prisen således vil få en hvis betydning. Hvis snakken kommer til, at falde på et efterskoleophold, siger kommunikationsrådgiver Mikkel Kjerri med speciale inden for de frie skoler.

Samtidig skal vi også huske på den forældregruppe, som måske ansat i byggebranchen eller er fabriksmedarbejder. De har gennemsnit en uge eller 14 dage opsigelsesfrist. Så derfor vælger denne målgruppe i stedet, at sørge for de ikke sætter sig i unødvendiggæld«, siger en forstående Mikkel Kjerri der igennem sit job som reklame- og kommunikationsrådgiver har udarbejdet en større undersøgelse omkring målgruppen og segmenterne der sender deres børn og unge på efterskole.

PRESSEFOTO: http://m4mnews.dk/wp-content/uploads/2009/12/talentjagt_pressefoto.jpg

Læs mere her

tags: 2009, 2010, biograf, direktør, interview, uddannelse, portal, OL, Borup, penge, husstand, kommunikation, forfatter, LG, efterskole,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar