I TV-programmet 9.z mod Kina blev døren åbnet op til ét ud af mange tusinde klasseværelser. Imens lukker Hellebækskolen i Helsingør klasseværelset ned for de ældste elever. I stedet får de en nøgle til et skab ude i gangarealet. Det er også en nøgle til at tage mere ansvar for egen læring. Så øjnene lyser, når tasken slænges over skulderen om morgenen.
Ulla Wiese Christensen, daglig pædagogisk leder, har lige bestilt 300 nye, røde metalskabe. De lange lodrette skabe kender de fleste fra skolemiljøer i amerikanske TV-serier. Men hvad skal de nye skabe i en skole, hvor man i forvejen har tradition for at lykkes strålende med at sende 95 % af eleverne videre til især gymnasiet og også til erhvervsskolerne
Vi vil gerne sætte barren endnu højere, når det gælder det faglige, siger Ulla Wiese Christensen, der er daglig pædagogisk leder og ansvarlig for den ny udskoling.
Hellebækskolen lukker op for en ny skole for eleverne i 7. 8. og 9. klasse, hvor eleverne vælger dansk, tysk og matematik efter hold, f.eks. hvor man træner forskellige fremlæggelsesformer: foredrag, rapport eller film. Fysik/kemi eller fransk kan man vælge som niveaudelt eller man kan springe på hold, hvor der kun er piger fra 8. årgang. I metalskabene i gangarealerne parkerer eleverne bøger, oplader og kopiark til næste lektion, næste dag, mens de finder de ting, de skal bruge til de næste lektioner. Ansvarlighed står med fed skrift.
Ledelsen tror på et mere dynamisk miljø, hvor eleverne bevidst vælger og fravælger, bevæger sig mere rundt på skolen og udvider blikket for nye mennesker og nye samarbejdskonstellationer. Fordi pilen peger på netværk og projektarbejde, når folkeskolen slutter. Og fordi lærerne får mere plads til at folde sig ud.
Gevinsten ved at nedlægge den traditionelle klasse- og klasselærerrolle er, at lærerne bliver faglærere. De sociale konflikter tager primærlæreren sig af, siger Ulla Wiese Christensen.
Hver elev hører til i en primærklasse med tæt kontakt til en primærlærer. Sammen med primærlæreren skal eleverne bl.a. justere på deres læringsmål og også komme ud af busken, hvis noget er ved at gå skævt. Primærlæreren guider, holder fast og viser vej. Tager fat i alt dét, der fylder meget for den traditionelle klasselærer. Elever, der har svært ved at overskue en dag med flere lokaleskift og nye kammerater hver gang, bliver også hurtigt spottet af primærlæreren, der hver morgen har et kort din-dag-ser-sådan-ud-møde med eleven.
Hellebækskolen giver mere plads til biologi, Blixen og begejstring, fordi faglærerene kan sætte foden på pedalen, der handler om selve faget. Mens en mindre gruppe lærere holder øje og holder fast i den enkelte. De nye rammer skal gøre hverdagen større, mere faglig, afvekslende og mere tilpasset den enkelte.
FAKTA om Hellebækskolen
- 830 elever går på skolen ca. 225 elever starter i udskolingen til august.
- Skolen får højeste score i Helsingør Kommune ved folkeskolens afgangsprøve.
- Skolen ligger over landsgennemsnittet i alle fag i nationale test.
- Hellebækskolen er den skole i kommunen, hvor flest elever i skoledistriktet benytter skolen.
- Den ny udskoling er inspireret af Buskelundskolen i Silkeborg.
- Den ny udskoling er et fravalg af linjefagskolen.
Læs mere her
tags: TV-serie, Kina, Silkeborg, kemi, Helsingør, klasseværelse, folkeskole, skolemiljø, gymnasiet, Ford, miljø,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar