Et højskoleophold hjælper studerende til at blive fastholdt på deres studie, viser ny undersøgelse. Den nye forstander på Askov Højskole, Jørgen Kløve, vil skabe en skole, som forbereder eleverne til den krævende tilværelse på en videregående uddannelse.
Det er hårdt arbejde at være studerende, og det skal man "trænes" til at blive god til. Det er en af grundtankerne hos den nye forstander for Askov Højskole, Jørgen Kløve, som siden 1. september har siddet i spidsen for en af landets ældste og traditionsrige højskoler i Askov ved Vejen.Jørgen Kløve, der er uddannet psykolog, kommer med en baggrund som rektor for Diakonissestiftelsen på Frederiksberg, og han har taget sin viden om læring, læringsmiljøer og læringsmetoder med til Askov, hvor han vil skabe fundament for, at nutidens højskoleelever bliver fremtidens superstuderende.
"Det er vigtigt at få unge ind på uddannelserne, men vigtigere at de har kompetencerne til at holde ved og komme ud i den anden ende. For det kræver meget af den enkelte at skabe sin identitet som studerende, og det er en af de helt store udfordringer for studerende på de videregående uddannelser," siger Jørgen Kløve.
En ny undersøgelse viser, at en tur på højskole giver mindre frafald på videregående uddannelser. Undersøgelsen er lavet af Lange Analyser for Folkehøjskolernes Forening, og her har man analyseret data på 200.000 unge, der startede på en videregående uddannelse mellem 2007 og 2010. Ud af dem havde 15.500 været på højskole.
Og selv når tallene er renset for faktorer som alder, køn og social baggrund, kan man stadig se en positiv effekt på frafaldet af de unge, der har været på højskole. De har seks til syv procent mindre frafald end studerende, som ikke har gået på højskole. Blandt studerende, der kommer fra ikke-uddannelsesvante familier, bliver frafaldet reduceret med 15 procent, når de har haft et højskoleophold, viser undersøgelsen.
Læringskultur i højsæde
På Askov Højskole er elevernes læring i fokus, fortæller Jørgen Kløve.
"Læring sker hos den elev, som er parat til at tage imod og i stand til at reflektere tænke sig om og tænke selv. Og så har vi et anerkendende menneskesyn på Askov Højskole. Alle mødes med en oprigtig interesse for og anerkendelse af, hvem de er, hvad de kan og hvordan de får mest ud af opholdet på højskolen. Vi har en kultur baseret på forpligtende fællesskaber: Vi er fælles om at lære, deler viden med hinanden og giver og får erfaringer fra hinanden. Så skaber vi tryghed og omsorg for den enkelte. Det øger selvtilliden hos den enkelte elev, som får vished for at være værdifuld både for sig selv og andre."
Nye tilbud og samarbejder
Askov Højskole vil fra januar udbyde to nye linjer udover journalistik og film, nemlig en linje med projektledelse og iværksætteri, hvor eleverne skal arbejder med at organisere og gennemføre forskellige projekter, blandt andet i samarbejde med virksomheder og organisationer uden for højskolen.
"Askov Højskole samarbejder allerede nu med virksomheder om projekter, som blandt andet eleverne på journalistlinjen nyder godt af. Skiftet mellem at være på skolebænken og i praktik - teori og praksis - er en styrke og en hjørnesten i de lange forløb, højskolen udbyder," siger Jørgen Kløve.
Desuden opretter Askov Højskole Askov-linjen, hvor eleverne får mulighed for at prøve mange forskellige fag og fagområder ved at sammensætte sit eget skema ud fra de fag, højskolen udbyder.
"Det er en linje for dem, der har brug for afklaring i forhold til job og studie, og hvor netop fordybelsen, refleksionen, dannelsen og fællesskabet kan være med til at sikre, at de elever bliver gode studerende," siger Jørgen Kløve.
Læs mere her
tags: 2010, uddannelse, Frederiksberg, virksomhed, 2007, journalist, organisation, studerende, videregående uddannelse, rektor, iværksætteri, miljø,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar