Antallet af fusioner, hvor danske virksomheder har været involveret har generelt været stigende de sidste år. Grunden er, at virksomheder presses til at levere sine produkter på kortere tid og mere effektive måder, dette sker i takt med at konkurrencen på det globale marked stiger. Fusioner er derfor en mulighed for at omstrukturere og samle virksomhedens enheder ét sted. Det er dog en kendsgerning, at mange fusioner mislykkes. Derfor stiller virksomhedsfusioner og –opkøb store krav til ledelsen.
Et møde mellem to kulturer
Når virksomheder bliver lagt sammen, er måden, der hidtil er drevet forretning på, pludselig ikke længere gyldig. Det skyldes, at den nye virksomhed trækker en anden kultur ind, som skal smelte sammen med den gamle, hvis fusionen skal gå godt. Erfarne konsulenter advarer imod at undervurdere medarbejdernes rolle i fusioner ved kun at se på fusioner gennem økonomiske briller. En effektiv og målrettet integration af medarbejdere og organisationskulturer er derfor en forudsætning for, at en fusion kan få økonomisk succes.
Balancen mellem bløde og hårde værdier
De ´bløde´ værdier skal opprioriteres i forhold til de ´hårde´ værdier, som ledere og konsulenter oftest fokuserer på. Ved at imødekomme og håndtere medarbejderreaktioner undgår man både det produktivitetsstab og den talentflugt, som ofte er det kortsigtede resultat af fusioner, det såkaldte ´fusionssyndrom´.
Når der sker en forandring, som en fusion eksempelvis er, vil alle organisationens medarbejdere blive berørt, men de vil samtidigt påvirke ændringerne i organisationen. Derfor giver det ikke mening at se på den enkelte medarbejder som et passivt offer, i stedet skal medarbejderen ses som en aktiv deltager, der har mulighed for at påvirke fusionen og skabe nye muligheder.
Den støttende leder
De primære opgaver vil derfor være at involvere den enkelte medarbejder i organisationens fusion, og gøre medarbejderen til en aktiv drivkraft i stedet for et passivt offer. Dette kan eksempelvis gøres ved at arbejde med medarbejderne omkring, hvordan de kan åbne sig for at forstå de forandringer, der finder sted. Den støttende leder skaber derved fundamentet for en ny kultur, hvor fokus på læring og forståelse for de nye relationer med medarbejdere fra andre organisationer ses som muligheder for udvikling, frem for forhindringer.
Proceskonsulent
Aktiv Kurser / Probana tilbyder Proceskonsulent–uddannelsen, der blandt andet retter fokus på, hvordan personaleansvarlige og ledere med ansvar for virksomhedens strategiske udvikling kan påvirke og optimere fusionsprocesserne til gavn for virksomhedens udvikling.
Læs mere om Proceskonsulent–uddannelsen på www.probana.com/puk.asp.
De er endvidere altid velkommen til at kontakte os på 45 76 58 58.
Læs mere her
tags: økonomi, uddannelse, virksomhedsfusioner, virksomhed, produktivitet, Probana, strategi, organisation, konkurrence,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar