Virksomheders sociale ansvar – i daglig tale forkortet til CSR – er i højere grad end tidligere, højt prioriteret på virksomhedernes og institutionernes dagsorden. Særligt oven på den nye CSR lov fra december 2008, som dikterer, at landets 1.100 største virksomheder skal oplyse om deres arbejde med samfundsansvar i deres årsrapport.
Men det er ikke blot de 1.100 største danske virksomheder, som bør arbejde strategisk med CSR. I en tid hvor finanskrisen er en realitet, og rationaliseringer er på mode, skal alle virksomheder og institutioner blive bedre til at vise, at de kan forene vækst med ansvar. Samtidig stiller interessenter i form af investorer, medarbejdere, samarbejdspartnere m.fl., krav om en stillingtagen til både sociale, etiske og miljømæssige forhold.
Større gennemsigtighed
Det øgede fokus på socialt ansvar hænger til dels sammen med, at der i det offentlige rum er en større gennemsigtighed, end der tidligere har været. Dette skyldes blandt andet globalisering og teknologi. Dette betyder, at forbrugerne i stigende grad ønsker at opnå viden om, hvilke produkter de køber, eksempelvis hvor og hvordan de er produceret samt under hvilke vilkår. Med andre ord øges forbrugernes bevidsthed om produkterne og dermed bliver de i mange tilfælde mere kritiske. Ligeledes er konkurrencen hårdere mellem virksomheder, og forbrugerne kan i større omfang end tidligere substituere en vare med en anden, idet der er et større produktudvalg.
CSR–konsulentuddannelsen
Aktiv Kurser / Probana tilbyder nu den nye CSR–konsulentuddannelse. Uddannelsen tager udgangspunkt i den avancerede læring om CSR og de dertilhørende områder og spændingsfelter. Denne specialiserede viden danner i uddannelsen grundlag for et dybdegående arbejde med konkrete værktøjer og procedurer i CSR arbejdet. Uddannelsen starter den 10. august 09 og varer i tre måneder (tidsforbrug ca. 15 timer pr. måned). Uddannelsen indeholder tre e–learning–moduler, tre kursusdage og en afsluttende eksamen.
Hvad får du ud af uddannelsen:
Overblik over den nyeste CSR teori
Viden om grundlaget for virksomhedens strategi for CSR
Viden om etiske regnskaber og bæredygtighedsrapporter
Konkrete værktøjer til hvordan du kan benytte CSR som ledelsesdisciplin
Værktøjer til hvordan virksomheder kan kommunikere og rapportere om CSR
Mulighed for at netværke med andre kursister og høre om deres erfaringer
Uddannelsen gennemføres i tæt samarbejde med kræfter fra Handelshøjskolen, Københavns Universitet og erhvervslivet.
Tilmelding kan ske direkte på www.probana.com/csr.asp eller på telefon 45 76 58 58.
Læs mere her
tags: 2008, København, finanskrisen, Handelshøjskolen, uddannelse, regnskab, december, virksomhed, erhvervslivet, teknologi, Probana, strategi, ledelsesdisciplin, konkurrence, investor, miljø, værktøj, Københavns Universitet,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar