25 medlemmer af advisory board for Masteruddannelsen i Oplevelsesledelse på Roskilde Universitetscenter er forfattere til bogen "Oplevelsesledelse i praksis". Bogen udkommer den 20. november i forbindelse med et seminar om oplevelsesledelse, der afholdes på Børsen af Dansk Erhverv og RUC under temaet "vejen til innovation, værdiskabelse og bundlinje".
For første gang nogensinde har medlemmer af en rådgivende bestyrelse for en uddannelse sat sig sammen for at skrive en bog om, hvordan de praktiserer uddannelsens mål. Der er tale om advisory board for Masteruddannelsen i Oplevelsesledelse på Roskilde Universitetscenter, der siden sidste år har arbejdet på bogen "Oplevelsesledelse i praksis".
Blandt forfatterne er en række kendte erhvervsnavne, herunder Hans–Kristian Højsgaard, Timex Group, USA, Rigmor Zobel Ravn, Thorkil Kastberg, Novo A/S, kulturchef Merete Evers Dewilde, Københavns kommune og Morten Brustad, Dansk Erhverv. Bogen er redigeret af ledelsesrådgiver, forfatter Peter Horn og uddannelsesleder Jens Friis Jensen.
Ved seminaret på Børsen fortæller nogle af forfatterne om deres indgang til oplevelsesledelse, og indlæggene kædes sammen af den tidligere DR2–chef Gitte Rabøl, der samtidig introducerer en ny type talkshow.
Praksis ind i undervisningen
Den ene af bogens redaktører, Jens Friis Jensen, fortæller, at forfatterne beskriver, hvordan man gennem oplevelsesledelse med succes kan starte bl.a. nye virksomheder og positionere sig i et stærkt konkurrencepræget marked.
"Bogen fortæller også om hvordan man ændrer en virksomheds truende situation, revitaliserer et brand og implementerer social ansvarlighed, involverer borgerne i deres kommunes udvikling, segmenterer markedet på nye måder, engagerer folk i frivilligt arbejde, får succes med kreative produkter, trækker udenlandske turister til landet og operationaliserer det personlige ansvar for det globale klima," siger Jens Friis Jensen.
Eksemplerne i bogen kommer fra personer, der med deres intuitive tilgang til ledelse allerede for nogle år siden så mulighederne i at lede virksomheden ved at skabe rammer for fælles oplevelser. På den måde har de sikret fælles engagement, involvering fra kunder og medarbejdere og dermed fælles værdiskabelse.
"Spændvidden alene i bogens kapitler besvarer spørgsmålet, hvad "et hul i jorden" i København har fælles med Momondo en af de mest innovative rejsesøgemaskiner på nettet. Og hvad globalt orienterede virksomheder som Timex Group, Novo Nordisk og IO interactive deler med Hillerød Hospital, Fakta, DR og Gladsaxe kommune. Nemlig at de har alle brugt oplevelse til at skabe værdi for virksomheden, kommunen eller institutionen; for kunden, borgeren eller brugeren," forklarer Jens Friis Jensen.
Bogens 27 bidrag til en forståelse af begrebet oplevelse viser, at oplevelsesledelse ikke kun er for oplevelsesproducerende virksomheder som Danske Spil, DR, IO Interactive og Roskilde Festival, men at oplevelsesledelse er lige så relevant for Novo Nordisk, Timex Group, Fakta og danske provinsbyer.
"Bogen viser, at oplevelsesledelse ikke kun handler om at skabe oplevelsesmuligheder for kunden og borgeren, men at det i lige så høj grad er en metode til at lede medarbejdere," konstaterer Jerns Friis Jensen.
"Oplevelsesledelse i praksis" er allerede forudbestilt i flere hundrede eksemplarer fra virksomheder og organisationer. Den vil også finde anvendelse som introduktion til Masteruddannelsen i Oplevelsesledelse og i undervisningen i oplevelsesledelse.
Et presseeksemplar af bogen kan rekvireres hos: basland@ruc.dk
Deltagelse i seminar og boglancering er gratis, men tilmelding er nødvendig: basland@ruc.dk – senest den 14. november.
Se det spændende program (vedhæftet).
Læs mere her
tags: USA, København, Børsen, uddannelse, talkshow, jorden, Roskilde, virksomhed, Novo Nordisk, kreativ, Hillerød, organisation, undervisning, konkurrence, advisory board, forfatter, innovation, Danske Spil, søgemaskine, provins, Fakta,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar