I dag udkommer bogen "Læringsmiljø og naturvidenskab på htx Resultaterne fra et forskningsprojekt om det tekniske gymnasium", hvor hovedresultaterne fra en undersøgelse blandt 1. og 2. g’ere på htx (den tekniske studentereksamen) præsenteres.
Siden gymnasiereformens implementering den 1. august 2005 er elevtallet på htx steget med næsten 25 %. Siden 2000 er der tale om en stigning på knap 35 %. Og alt tyder på, at den eksplosive udvikling fortsætter i de kommende år. Forskningsprojektet viser, at 90 % af eleverne er glade for at gå på uddannelsen, og 87 % af eleverne er glade for undervisningen. Flere end to tredjedele af eleverne mener, at underviserne er gode, engagerede og fagligt kompetente. Tilmed er der en stor overgangsfrekvens til især de naturvidenskabelige og tekniske videregående uddannelser.
Htx er en stor succes – men en succes med udfordringer. Forskningsprojektets tre overordnede mål har groft sagt været:
– at få svar på, hvorfor htx–eleverne overhovedet søger htx
– at afdække, om htx understøtter og udvikler elevernes måde at arbejde med naturvidenskab på
– at finde svar på, hvorfor htx har et større frafald end de andre gymnasiale uddannelser.
Trods den store tilfredshed med uddannelsen overvejer lige godt halvdelen, om de skal stoppe på htx. 80 % af eleverne synes, at det er svært at vænne sig til måden at studere på på htx, og 58 % svarer, at lektierne er svære.
Det er i høj grad lykkedes htx at få fat i de naturvidenskabeligt og teknisk interesserede drenge. Ca. 80 % af eleverne på htx er drenge.
Htx–uddannelsen er en 3–årig erhvervsrettet gymnasial uddannelse med vægt på teknologiske og naturvi–denskabelige fag. En del af undervisningen foregår på værksteder og i laboratorier, og der arbejdes meget projektorienteret. Htx giver adgang til de videregående uddannelser på linje med de andre gymnasiale uddannelser.
Htx er den nyeste af de gymnasiale uddannelser i Danmark: 3.894 unge søgte i 2007 ind på htx svarende til 9 % af alle ansøgere til htx, hhx, stx og hf. Det gør htx til den mindste af de fire, men andelen er stigende.
Læs mere her
tags: Danmark, uddannelse, 2007, teknologi, naturvidenskab, videnskab, undervisning, videregående uddannelse, miljø, Forskning, forskningsprojekt,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar