Undervisningsministeriet iværksatte i august et skærpet tilsyn med fire institutioner i forbindelse med optagelse og håndtering af udenlandske studerende. Nu er tilsynsrapporten kommet. Danske Erhvervsskoler mener, at rapporten generelt set er retvisende samt på fornuftig og balanceret vis peger på relevante forbedringer i relation til udenlandske studerende på de danske uddannelsesinstitutioner.
Danske Erhvervsskoler konstaterer med tilfredshed, at tilsynsrapporten konkluderer, at skolerne generelt set handler inden for rammerne af gældende lovgivning. Og vi er enige med rapportens konklusioner og Undervisningsministeriet i, at der selvfølgelig kan og skal ske forbedringer på de områder, hvor det er tiltrængt. Der er dog taget initiativ til udarbejdelse og implementering af flere af forslagene. Fx er der allerede udarbejdet et ’Code of Conduct’, hvilket ministeren også bemærker med tilfredshed.
Danske Erhvervsskoler bakker fuldt og helt op om ministeriets ønsker og forslag til klarere regler og retningslinjer for udenlandske studerende. Danske Erhvervsskoler har hele tiden argumenteret for, at der skal være ordentlige vilkår for vores udenlandske studerende, såvel i selve rekrutteringsprocessen som i uddannelsesforløbet.
En afklaring af lovgivningen på området er derfor stærkt tiltrængt. Undervisningsministeriets og Udlændingeservices regler er stadig ikke afstemt, hvilket gør det yderst vanskeligt at sanktionere over for eller motivere studerende, der har behov for hjælp – ikke mindst hjælp til fastholdelse i studiet.
Ønsker vi at gøre brug af de dygtige studerende, der ønsker beskæftigelse i danske virksomheder efterfølgende, er der også behov for en afklaring i lovgivningen, da det i dag stort set er umuligt at beholde disse studerende.
Udviklingen på det internationale uddannelsesmarked er eksplosiv i disse år med øget konkurrence om de bedste studerende og undervisere som en naturlig konsekvens. Danske Erhvervsskoler er store tilhængere af internationalisering af vores uddannelser, og vores grundlæggende holdning og erfaring er, at det er positivt for skolerne at have internationale studerende. Det er derfor vigtigt, at skolerne udvikler stærke og internationalt attraktive uddannelsesmiljøer, hvori væsentlige elementer i studiemiljøet er, at man har udenlandske studerende, at man giver egne studerende mulighed for at tage dele af studiet i udlandet, at man anvender gæstelærere, og at man sender egne lærere til andre udenlandske institutioner.
Læs mere her
tags: uddannelse, lovgivning, synsrapport, udland, virksomhed, Danske Erhvervsskoler, Undervisningsministeriet, studerende, uddannelsesinstitution, beskæftigelse, konkurrence, miljø,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar