De designstuderende på KEA Københavns Erhvervsakademi bliver klædt på med efterspurgte kompetencer. Der bliver i høj grad brug for de nye dimittender fra KEA på arbejdsmarkedet. Det viser regeringens beslutning om at sikre dansk design med 46 mio. kr. fra globaliseringspuljen til vækst og innovation. Formålet er at styrke de danske virksomheders anvendelse af design inden for international markedsføring, dannelse af designpartnerskaber og innovationsaktiviteter. Line Sigaard, praktikant i Dansk Design Center, har vist, hvordan hun imødekommer regeringens beslutning med relevante kompetencer fra hendes uddannelse på KEA.
I en pressemeddelelse fra Økonomi- og Erhvervsministeriet den 29. januar står der: "Regeringen har sammen med partierne bag globaliseringsaftalen (S, DF og RV) sikret dansk design et markant økonomisk løft på 46 mio. kr. over de næste tre år. Pengene kommer fra globaliseringspuljen til vækst og innovation. Midlerne skal anvendes til at styrke danske virksomheders anvendelse af design. Lene Espersen udtaler:
- Vi ved, at design er afgørende for virksomhedernes evne til at skabe vækst og fornyelse. Og netop designområdet er et af de steder, hvor Danmark har et enormt potentiale. Derfor er det vigtigt, at Danmark fastholder sin førerposition på designområdet."
KEA leverer de efterspurgte designkompetencer
Line Sigaard går på KEA design/business og tager en PBA i ideation. Hun har været i 8 ugers praktik i Dansk Design Center og fortæller:
- Mange kender Dansk Design Center fra deres designudstillinger, men de er i høj grad en konsulentvirksomhed, der rådgiver virksomheder, som er klar til at inddrage design i deres markedsføring. I den forbindelse er de uddannelser, jeg har, relevante for Dansk Design Centers arbejde: først tog jeg en uddannelse som e-designer på KEA og nu følger jeg en PBA i ideation samme sted. Jeg har lært at tænke bredt inden for design og har fået viden om kultur, markedsføring/business og kommunikation. Derudover er det et selvfølgelig et kreativt tænkende studium.
Dansk Design Center laver designguides til virksomheder, der har fokus på brugerdreven innovation, og som desuden gerne vil rådgives i, hvordan laver man visuelt design mm. En aktivitet der imødekommer regeringens ønske om design som vækstpotentiale i virksomhederne. Line Sigaard deltog som praktikant i at udforme en designguide til jern og metal branchen og udtaler:
- Jeg har især brugt mine kompetencer inden for grafik, design, kommunikation og markedsføring. Desuden har jeg fået brugt de teorier, jeg har haft på skolen det er gode værktøjer. Nu giver det mening at skulle igennem al teorien, smiler hun.
Dansk Design Center er interesseret i, at Line Sigaard fortsætter sit arbejde hos dem og arbejder videre på Designguiden enten i praktik eller i studiejob. De har desuden åbnet muligheden for, at Line Sigaard skriver sit bachelorprojekt hos dem.
Samarbejdet har dermed været godt og udbytterigt for både KEA-praktikant og virksomhed og imødekommer regeringens mål med at forblive i førertrøjen på designområdet.
Læs mere her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar