En ny opgørelse fra Ingeniørhøjskolen i Århus viser, at frafaldet blandt de studerende næsten er halveret fra knap 30 procent til godt 16 procent på tre år. Ifølge uddannelseschefen er årsagen blandt andet personlige samtaler med alle nye studerende, mentorordning og en mere synlig studievejledning.
Som mange andre videregående uddannelsesinstitutioner har vi i mange år kæmpet med, at op mod en tredjedel af de nystartede studerende dropper ud af studiet. Derfor iværksatte vi forrige år en række tiltag, der skulle mindske frafaldet, og de er nu for alvor slået igennem på udannelserne, siger uddannelseschef Jørgen Bundgaard fra Ingeniørhøjskolen.
Ifølge den nye opgørelse droppede 27,3 procent af de studerende, der startede i februar 2006, ud af studiet i løbet af første studieår. Dette frafald er nu mindsket, så kun 16,8 procent af de studerende, der startede i februar 2009, er droppet ud i løbet af første studieår.
Samtaler og mentorordning
Et af de tiltag, der er iværksat for at mindske frafaldet på Ingeniørhøjskolen, er personlige samtaler med alle nystartede studerende på første semester. Der er også etableret en mentorordning, hvor de nye studerende får en mentor i form af en ældre studerende, der med afsæt i egne erfaringer kan hjælpe med alt fra lektielæsning til at finde rundt i Århus.
De personlige samtaler og mentorordningen har fået utrolig god respons fra de studerende, fordi de er med til at skabe en god indgang til studiet. Vi må nok erkende, at vi tidligere ikke var gode nok til at skabe en optimal overgang fra gymnasiet til studiet, siger Jørgen Bundgaard.
Mere synlig studievejledning
Et andet tiltag for at mindske frafaldet har været en bevidst indsats for at gøre den centrale studievejleder og vejlederne på de enkelte uddannelser mere synlige over for de studerende.
Studievejlederne er centrale i forhold til at mindske frafaldet, og derfor spiller studievejledningen en mere aktiv rolle end tidligere. Samtidig har vores undervisere fået en væsentlig større bevidsthed om at henvise studerende til studievejledningen, hvis de oplever, der er problemer med eksempelvis motivation eller indlæring, siger Jørgen Bundgaard.
Et eksempel på den mere aktive studievejledning er en politik om, at studievejlederen ringer til alle studerende, der dumper eksamener eller ikke møder op til undervisningen i en længere periode.
I øjenhøjde med de studerende
Ifølge uddannelseschefen handler succesen med at nedbringe frafaldet i bund og grund om, at Ingeniørhøjskolen er i øjenhøjde med de studerende.
Vi opfatter vores studerende som juniormedarbejdere, og derfor ser vi det som vores opgave at give dem redskaber til at komme videre, hvis de oplever problemer nøjagtigt som på en rigtig arbejdsplads. Når de lægger deres uddannelse i vores hænder, vil vi gå meget langt for at støtte dem på vejen frem mod målet, slutter Jørgen Bundgaard.
Læs mere her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar