Lean bevæger sig med stadig større hastighed ind i vores service og administrationsorganisationer i dag, men indsatsen er ikke ambitiøs nok, mener Kristian Astrup Nielsen, direktør ved konsulenthuset Vanguard i Danmark. "Selvom strategien fra ledelsen om at 'gå Lean' ofte er klokkeklar, mangler der reelle ambitioner bag udførelsen".
Problemet er ifølge Kristian, at Lean-indsatsen bliver uddelegeret og funktionaliseret. "Lean bliver gjort til en intern konsulentopgave, og dermed distancerer ledelsen sig fra indsatsen ved kun at være involveret gennem afrapporteringer og præsentationer. Dette signalerer tydeligt, at ledelsen ikke ser behov for at selv at være dybt involveret, og det er her filmen knækker".
Kristian har i de sidste fire år arbejdet med ledere i både offentlige og private organisationer i Storbritannien. Det indledende arbejde fokuseres på at få ledelsen til at forstå, at Lean starter med en udfordring af deres perspektiv på og antagelser om arbejdets udførelse. "De problemstillinger de fleste organisationer kæmper med er skabt af den måde lederne tænker på i forbindelse med design og ledelse af arbejdet. Lean tankesættet udfordrer denne ledelsestænkning, og distancerer lederne sig fra opgaven, vil Lean-bestræbelserne i bedste fald begrænse sig til procesforbedringer og ikke systemforbedringer", siger Kristian.
Lean skal altså ikke behandles som endnu et forbedringsprojekt, men i stedet som en tværorganisatorisk intervention, ifølge Kristian. Lean bliver alt for ofte behandlet som værktøjsfokuserede procesoptimeringsprojekter, og dette er en skam, da det begrænser det potentielle udbytte. Det man skal lære af Toyota er ikke at anvende Lean værktøjer, men i stedet at forstå organisationen som et system. Kristian beretter, at man ved at forstå organisationen som et system får indsigt i, hvordan organisationsstrukturen, arbejdets design, målesystemer og roller og ansvar skal ændres for bedst at tilfredsstille kundernes efterspørgsel. Disse ændringer kan ikke udføres af interne konsulenter eller medarbejdere på gulvet; det er ledelsens ansvar , fortsætter han.
I øjeblikket arbejder Kristian i en sydsvensk kommune, der har sat sig ambitionen at anvende denne kundefokuserede tænkning. Bromölla Kommune har fra strategisk side besluttet at anvende tankesættet bag Lean i deres offentlige services, og denne beslutning følger den strategiske ledelse op med stor deltagelse i interventionsarbejdet. De har forstået, at succesen af arbejdet i høj grad afhænger af deres indsigt i og forståelse af organisationen som et system.
Vanguard Danmark arbejder i øjeblikket på at skabe interesse for dette tankesæt i Danmark. System Tænkning, som er tanken bag Lean, er blevet anvendt med stor succes i Storbritannien de sidste 20 år, men introduceres først nu i Skandinavien.
Læs mere her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar