På Tune Skole ringer klokken ind to minutter før, eleverne skal være klar til time. Derfor starter undervisningen til tiden og det giver mere undervisning til børnene. Skolen er udpeget til Månedens gode eksempel i maj.
Ring!
Klokken er 7.58. Parkeringspladsen tømmes hurtigt, da skolens klokke ringer første gang.
Tune Skoles yngste elever går ind på skolen med deres forældre i hånden, mens de ældste parkerer deres cykler, inden de smutter ind.
Ring!
Klokken er 8.00. Eleverne har fundet deres plads, og lærerne begynder undervisningen i skolens klasselokaler.
Tune Skole har med projekt Teaterring indført et ekstra ring med skolens klokke. To minutter før undervisningen går i gang, ringer klokken første gang. Det er et signal om, at elever og lærere skal begive sig mod deres klasselokale.
Undervisningen begynder ofte tre til fire minutter tidligere, end før skolen indførte et ekstra ring, fordi eleverne og lærerne er klar til at begynde undervisningen til tiden. Med 20 lektioner om ugen har skolen regnet sig frem til, at det betyder to ugers ekstra undervisning i løbet af et år.
Tune Skoles projekt Teaterring sikrer eleverne mere undervisning og medfører færre konflikter mellem dem. Samtidig er projektet et godt eksempel på, hvordan man med enkle metoder kan skabe en kultur, hvor alle påtager sig et ansvar for, at undervisningen starter til tiden. Derfor er skolen udpeget som Månedens gode eksempel i maj.
I forbindelse med projektet har skolen haft stort fokus på, at forældrene og eleverne selv skal tage ansvar for, at eleverne kommer i skole til tiden. Derfor stiller lærerne ikke spørgsmål, når en elev for eksempel kommer en halv time for sent det er et anliggende mellem forældrene og eleven. I stedet noterer læreren det, og hvis det sker tre gange inden for kort tid, ringer skolens ledelse til deres forældre.
Skoleleder Lars Djuraas fortæller, at forældrene og eleverne er glade for at have fået det ansvar, som følger med ordningen.
Forældrene og eleverne bakker op om projektet og bærer hovedansvaret for succesen. Eleverne vil ikke komme for sent, og forældrene hjælper dem med at komme afsted, siger han.
Det ekstra ring med klokken har også betydet færre konflikter. Tidligere blev et skænderi fra skolegården ofte fortsat i klasselokalet. Med Teaterring er læreren allerede i klasselokalet, når eleverne kommer ind.
Undervisningsminister Tina Nedergaard ser gode muligheder i projektet.
Tune Skole viser med projekt Teaterring, at de med små ændringer får mere ud af undervisningstiden, så der undervises effektivt fra start til slut af timen. Projektet er enkelt, og jeg er sikker på, at andre kan hente inspiration fra skolens erfaringer, siger ministeren.
Formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen er glad for skolens projekt.
Teaterring er med til at give en god start på hver time, fordi konflikter fra frikvarteret ikke i så høj grad tages med ind i klasselokalet. Samtidig er det positivt, at undervisningen kan gå i gang med det samme, hvilket sikrer, at eleverne får så meget undervisning som muligt, siger han.
Månedens gode eksempel
Hver måned udpeger Skolestyrelsen og Danmarks Lærerforening en skole som Månedens gode eksempel .
Formålet er at skabe et positivt billede af det engagement, der bærer folkeskolen, og gøre det muligt for skolerne at drage nytte af andres succeser.
Skoleledere, skolebestyrelser og lærere har mulighed for at indstille deres skole. Alle indstillinger til at blive Månedens gode eksempel bliver lagt frem på Undervisningsministeriets hjemmeside som en slags database med inspiration til andre skoler.
Læs mere om Månedens gode eksempel på www.dlf.org og www.uvm.dk/mge, hvor du også finder indstillingsskemaet.
Læs mere
tuneskole.dk
www.dlf.org
www.uvm.dk/mge
Læs mere her
tags: ,Bond,Danmark,folkeskole,database,undervisning,Undervisningsministeriet
Ingen kommentarer:
Send en kommentar