I DR Deadline den 18. maj diskuterer professor Niels Egelund og formand for folkeskolens rejsehold Jørgen Søndergaard bl.a. læreruddannelsen i Danmark.
Niels Egelund citeres bl.a. for, at den danske læreruddannelse er alt for ringe og henviser til en undersøgelse fra 2006. Han nævner bl.a., at specialpædago-gik og læsning stort set ikke indgår i læreruddannelsen. Synspunkterne er også gengivet i en artikel i Berlingske Tidende.
- Det er jo decideret forkert. Det er meget underligt, at debatten om den danske folkeskole foregår på det niveau, udtaler uddannelsesleder Lis Madsen fra Læreruddannelsen Zahle ved Professionshøjskolen UCC.
Der blev indført en ny læreruddannelse i 2007, og to af de fagområder, som blev opprioriteret ved den lejlighed, er netop læsning og specialpædagogik.
- Igen og igen tages synspunkter frem om en læreruddannelse, der alle-rede er ændret, og hvor de første kandidater kommer ud i sommeren 2011. Niels Egelund henviser til en undersøgelse fra 2006, men lærer-uddannelsen blev jo ændret i 2007, siger Lis Madsen.
Med den nye læreruddannelse blev danskfaget styrket, og der blev som noget helt nyt indført aldersspecialisering i fagene dansk og matematik. Det betyder, at lærerstuderende, der vælger dansk og matematik, specialiserer sig til at undervise enten i 1.-6.klasse eller i 4.-9. Sprog- og læseundervisning er omdrejningspunktet for undervisningen i aldersspecialiseringen i dansk mod 1.-6. klasse, mens den fortsatte læseundervisning er et centralt tema i aldersspecialiseringen mod 4.-9. klasse.
- De dansklærere, der uddannes efter den seneste bekendtgørelse, vil således være klædt særdeles godt på til at undervise i læsning, forklarer Lis Madsen.
Specialpædagogik indgår som et obligatorisk element i de pædagogiske fag, som alle studerende læser, og kan derudover som noget nyt i læreruddannel-sen fra 2007 vælges som et særligt linjefag. Specialpædagogik er blandt de mest søgte linjefag på Læreruddannelsen Zahle.
- Der vil således fremover blive uddannet en række lærere med en helt særlig indsigt i specialpædagogiske forhold, forklarer Lis Madsen.
Læs mere her
tags: Danmark, 2011, uddannelse, 2007, 2006, folkeskole, studerende, undervisning,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar