Køge Handelsskole har etableret en række samarbejder med virksomheder, som blandt andet omfatter erhvervsnetworking, praktikker og projektforløb. På multimediedesigneruddannelsen 46h på Køge Handelsskole er udenlandske studerende glade for kontakten til virksomhederne, som gør læreprocessen virkelighedsnær.
I løbet af multimediedesigneruddannelsen på Køge Handelsskoles Erhvervsakademi får de studerende mulighed for at udvikle og eksperimentere med koncepter til e-strategier, for virkelige virksomheder. De studerende arbejder blandt andet med global og glokal marketing, oplevelsesøkonomi, online viral marketing samt brugerinddragelse. De skaber mash ups af allerede eksisterende sociale platforme i nye kombinationer eller skræddersyer sociale medier til den enkelte virksomhed. På den måde får de studerende praktiske erfaringer med alle faser i multimedieproduktionen, og det gør dem bevidste om et arbejdsliv efter endt uddannelse.
Sød musik opstår, når øst møder vest
Blandt de virksomheder, som de internationale studerende har lavet projekter for, er Biosynergy ved Svendborg. Opgaven var at skabe en visuel identitet til virksomhedens joint venture med den nepalesiske virksomhed Chaudary Group. De involverede studerende, der hovedsageligt bestod af studerende fra Bangladesh, Nepal og Kina, arbejdede med koncepter for, hvordan de nepalesisk dyrkede økologiske urter kunne markedsføres på nettet til højtprofilerede vestlige medicinal-, kosmetik- og fødevarevirksomheder, som vægter social ansvarlighed højt:
Med de internationale studerende kan vi udvikle visuelle kommunikationsstrategier for danske virksomheder, der ligesom Biosynergy gerne vil arbejde med virksomheder i andre dele af verden og kunne markedsføre deres produkter på det globale marked, siger Annette Finsdottir, som underviser på 46h.
Hun fortsætter: Gennem vores arbejde med internationale studerende er vi faktisk med til at bringe verden til danskerne. Køge Handelsskole kommer til at fungere som en dynamisk medieringsmaskine, hvor studerende med forskellige kulturelle baggrunde og andre tilgange deler og udveksler viden om teknologi, design og forskellige markeder på kryds og tværs med andre udenlandske studerende og de danske undervisere, studerende og virksomheder og det gavner alle parter.
En rigtig æstetik
Arbejdet med de udenlandske multimediedesignstuderende er en øjenåbner, fortæller Annette Finnsdottir og fortsætter Der er fx afgjort forskellige optikker forbundet med æstetik. Hvad appellerer til en dansk målgruppe, fungerer ikke nødvendigvis for en ungarsk eller en nepalesisk målgruppe. Når vi arbejder, opdager vi altid, at der er store forskelle hvad angår symboler, farver og formsprog og selvfølgelig smag. Det er vigtigt at tage højde for, så vi gør meget ud af at tale sammen om processen og produktet. Hvis en stillet opgave tager udgangspunkt i noget typisk dansk, så må vi begynde med at kortlægge praktiske forhold og væsentlige kulturforskelle, for på den måde at skabe en fælles referencerammer i projektforløbet.
Annette Finsdottir påpeger, at de mange æstetiske opfattelser kunne være et problem, men at de på multimediedesigneruddannelsen i stedet vender det og bruger det konstruktivt. Faktisk er det lige netop det forhold, der burde gøre det attraktivt for endnu flere virksomheder at samarbejde med os. Især hvis de har ambitioner om at komme ind på fx de asiatiske markeder, for vi sidder til daglig på en guldgrube af viden. Vores studerende udformer fx visuelle identiteter med udgangspunkt i en konkret virksomhed, siger Annette Finsdottir
Virksomheden får på den måde med ganske få midler i øvrigt lige netop det visuelle sprog, som taler til målgrupper i Asien. Virksomheden kommer og fortæller om virksomhedens historie, om værdierne og produkterne, som danner udgangspunkt for de studerendes arbejde med opgaven. Virksomhederne bliver efterfølgende præsenteret for en palet af løsninger, som de kan lade sig inspirere af og viderebearbejde eller i bedste fald bruge som en totalløsning, som blot mangler en sidste finish, slutter Annette Finsdottir.
Læs mere her
tags: økonomi, Asien, uddannelse, medicin, Køge, Kina, virksomhed, teknologi, arbejdsliv, Bangladesh, Svendborg, studerende, sprog, kommunikation, strategi,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar