lørdag den 13. december 2014

Drengene efter pigerne

Drengene halter længere og længere efter pigerne, når det kommer til, hvor stor en andel af en ungdomsårgang, der forventes at tage en videregående uddannelse. Flere drenge skal finde vej ind i det videregående uddannelsessystem, understreger uddannelses- og forskningsministeren. Blandt den ungdomsårgang, som gik i 9. klasse i 2013, vil langt flere piger end drenge tage en videregående uddannelse. Det viser den såkaldte Profilmodel 2013, som er en fremskrivning af, hvordan en ungdomsårgang forventes at uddanne sig de kommende 25 år.

Hvor 69,4 procent af pigerne fra ungdomsårgang 2013 forventes at gennemføre en videregående uddannelse inden for 25 år, vil det kun være 55,6 procent af drengene.

Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen glæder sig over de mange, som vil tage en videregående uddannelse, men hæfter sig ved, at flere drenge skal på banen.

- Selvom det er glædeligt, at så mange vil tage en videregående uddannelse, så skal vi have alle talenter i spil, og det gælder både piger og drenge. Jeg tror nemlig ikke, at pigerne er mere talentfulde end drenge. Og nu hvor der er tale om fremskrivninger, skal vi sætte ind i en fart. Derfor er jeg glad for, at flere videregående uddannelsesinstitutioner i udviklingskontrakterne for de kommende år direkte tager fat på denne problemstilling, hvor de blandt andet har fokus på kønsskævhed og brobygning mellem ungdomsuddannelser og videregående uddannelser, siger Sofie Carsten Nielsen.

Selvom drengene halter efter pigerne, forventes samlet set 62,4 procent af ungdomsårgang 2013 at fuldføre en videregående uddannelse. Regeringens målsætning om, at mindst 60 procent af en ungdomsårgang skal fuldføre en videregående uddannelse, bliver derfor igen nået med årgang 2013. Det samme gælder for målsætningen om, at 25 procent skal gennemføre en kandidatuddannelse. 29,3 procent af ungdomsårgang 2013 forventes at gennemføre en kandidatuddannelse.



tags: uddannelse, 2013, kandidatuddannelse, uddannelsesinstitution, videregående uddannelse,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar