onsdag den 14. maj 2014

Askov Efterskole styrker faglighed og studieparathed i 9. klasse

Askov Efterskole sætter nu særligt fokus på undervisningen i 9. klasse for at styrke fagligheden og gøre eleverne mere parate til et skole- og studieliv efter grundskolen. Askov Efterskole har i løbet af det seneste skoleår været med i et udviklings- og forskningsprojekt, som Efterskoleforeningen har gennemført i samarbejde med Damvad og Center for Ungdomsforskning, CEFU.

"Der ligger en udfordring i at undersøge, hvordan man kan styrke samspillet mellem den almene, folkelige og faglige dannelse blandt 9. klasses elever, og hvordan man generelt kan blive bedre til at udnytte de muligheder, som ligger i 9. klasse på en efterskole", siger efterskolens forstander Helle Barnhøj.

"Helt konkret sætter vi fokus på 9. klassernes faglighed og studieparathed. Vi tilbyder på Askov Efterskole undervisning på højt fagligt niveau og er registreret som Cambridge Preparation Center, hvilket blandt andet betyder, at vi kan tilbyde 9. klasse-eleverne at tage First Certificate in English, som er en international anerkendt og certificeret engelskprøve," fortæller Helle Barnhøj og slår fast, at studieparathed handler om mere end det faglige.

På Askov Efterskole har alle 9. klasse-eleverne fra næste skoleår faget 'Studiekvalificering'. Målet er, at eleverne opøver nogle studiekvalificerende færdigheder, som i fremtiden kan hjælpe dem og fastholde dem i en videregående uddannelse.

"Alt for mange unge falder fra deres uddannelse, og det handler ikke kun om faglighed, men i høj grad også om studieparathed," siger forstanderen.

Nye fag på skemaet
Derudover er der på Askov Efterskole indført fagene Kulturfag og Naturfag. Kulturfag er samfundsfag, historie og kristendom i ét fag, mens Naturfag består af biologi, geografi og fysik/kemi. Udgangspunktet er at give eleverne en større sammenhæng mellem fagene og lære dem at arbejde engageret og tværfagligt – noget de skal kunne på ungdomsuddannelserne.

"Vi har længe villet styrke fagligheden i 9. klassernes udtræksfag og ønsker tværfaglighed og hverdagen ind i undervisningen. Det handler om at komme væk fra den lektion-opdelte undervisning og i stedet se fagene ud fra virkelighedens emner og temaer, så undervisningen får betydning for eleverne. På den måde oplever eleverne en sammenhæng mellem virkeligheden og skolefagene," fortæller Mette Bundgaard, der underviser i Kulturfag på Askov Efterskole.

"Det er et problem, at fagene er blevet isoleret fra hinanden. Ved at åbne fagene, vil vi gøre det lettere for eleverne at forstå fagenes sammenhæng. Etiske, historiske og samfunds-videnskabelige problemstillinger skal inddrages i undervisningen, og vi skal lave tværfaglig undervisning mellem de naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsfaglige fag," siger forstanderen på Askov Efterskole, Helle Barnhøj.


Læs mere her

tags: uddannelse, kemi, faglighed, naturvidenskab, videnskab, undervisning, videregående uddannelse, efterskole, forskningsprojekt,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar