fredag den 2. maj 2014

Nynner dine kolleger med på virksomhedens fremtidsvisioner

Kollektiv udformning af vision, med efterfølgende sang og CD–indspilning

I enhver organisation eller arbejdsplads er det vigtigt at der er en overensstemmelse imellem ledelsens visioner og ønsker og medarbejdernes ligedan. Disse fremtidsvisioner kan være et ønske om et bedre arbejdsmiljø, bedre arbejdstider, et ønske om en øget produktion, en øget effektivitet osv. Det er dog ikke altid regelen at denne oversensstemmelse er til stede. Det kan der være flere grunde til og for at nævne et par, så kan det f.eks. skyldes at kommunikationen imellem ledelse og medarbejdere ikke fungerer optimalt og at medarbejderne faktisk ikke er vidende om ledelsens fremtidsvisioner. Det kan også tænkes at medarbejderne har fået presset fremtidsvisionerne ned over hovedet uden selv at have haft indflydelse på dem. Det kan også være at de nuværende arbejdsforhold og arbejdsmiljø har været en hindring for at opnå denne overensstemmelse af visioner eller sagt på en anden måde; afstemning af forventninger og ønsker.

Der findes et hav af forskellige muligheder for at bringe ligevægt i overstående, hvor nogle kan være meget tidskrævende og økonomisk tunge, mens andre måske ikke grundfæster sig ordentligt hos medarbejderne og de således har glemt det når de er tilbage på arbejdspladsen.

I virksomheden Pagsberg & Schultz – Musik og Kommunikation har de i flere år arbejdet på at finde en løsning, hvor medarbejderne selv aktivt er med til at udforme fremtidsvisionerne. Dette sker igennem positiv dialog og gruppearbejde på tværs af ledelse og medarbejdere, og læringen og resultatet af arbejdet med visionerne er let at tage med tilbage på arbejdspladsen.

Sille Schultz (cand. mag. musik/teater) fortæller: "Det er meget vigtigt at medarbejderne inddrages i visionsudviklingen. Som et eksempel kan jeg nævne en case hvor vi blev kontaktet af Anders Nørbygaard som er manager i FP process support, Novo Nordisk. Han ønskede en musisk behandling af sin afdelings strategi. I samråd udformede vi et forløb hvor medarbejderne først fik samarbejdspartnere og ledernes oplæg om ønsker og visioner. På baggrund af disse oplæg skulle de sammen med ledelsen udtrække og diskutere essensen af oplæggene og tilføje deres egne ønsker. Derefter blev afdelingen delt i mindre grupper hvor de sammen forfattede tekster til vers og omkvæd til et på forhånd indspillet backtrack (musik uden sang) som i denne case var ABBA’s "Money, Money, Money". Til sidst blev sangen indstuderet med den nye tekst og indspillet på CD. Hele forløbet tog ca. fem timer."

Anders Nørbygaard supplerer: "Vores udgangspunkt var at vi gerne ville arbejde med strategi på en anderledes måde, da det let kan blive tungt og kedeligt. At skabe og inspille en sang var for os lidt af et sats idet vi ikke tidligere havde erfaringer med det. En anden afdeling i Novo Nordisk havde tidligere gode erfaringer med at bruge Pagsberg & Schultz, hvorfor vi valgte dem. Det valg er vi glade for idag, for Mads og Sille var meget dygtige til at få folk med på idéen og overskride den grænse der kan være ved at synge i mikrofon foran sine kollegaer. Resultatet blev en rigtig god sang; både tekst og indspildning som vi har brugt efterfølgende på afdelingsmøder. Bestemt et succefuldt arrangement."

 

Læs mere her

tags: økonomi, virksomhed, Novo Nordisk, arbejdsmiljø, kommunikation, strategi, organisation, arbejdstid, miljø,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar