Ingeniørhøjskolen får nu et lyslaboratorium, hvor undervisere og studerende i dialog med erhvervslivet kan finde frem til den bedst mulige udnyttelse af dags- og kunstlys i nye byggerier. Laboratoriet får blandt andet en solsimulator og en kunstig himmel.
Det nye lyslaboratorium etableres med støtte fra Undervisningsministeriet, og ambitionen er at skabe Danmarks førende videnscenter for brugen og oplevelsen af lys i private og offentlige byggerier.
Dagslys og kunstlys spiller en stor rolle i den måde, som mennesker oplever og bruger bygninger på, men lysets rolle har ofte været overset af både arkitekter og ingeniører. Med det nye laboratorium vil vi skabe rammerne for, at lyset kommer tilbage på dagsordenen i byggeriet, siger udviklingschef Werner Osterhaus fra Ingeniørhøjskolen i Århus.
Fokus på energibesparelser
Ingeniørhøjskolen har i forvejen flere laboratorier med fokus på energirigtigt design i byggeriet, og her passer det nye lyslaboratorium perfekt ind. At optimere brugen af dags- og kunstlys i bygninger handler nemlig i høj grad om energibesparelser.
Ved at inddrage lysets indfald aktivt i konstruktionen af et byggeri er det muligt at skabe bygninger, der både er arkitektonisk flotte og bruger mindre energi. Eksempelvis ved at dagslyset falder ind af vinduerne på en måde, der oplyser hele rummet optimalt uden at opvarme lokalet, siger Werner Osterhaus.
Det rette lysdesign sparer energi til indendørs belysning og køling uden negativ indflydelse på brugerens komfort, som er et kritisk kriterium for godt design, fortsætter udviklingschefen.
Kunstig himmel og solsimulator
Lyslaboratoriet får til huse i Ingeniørhøjskolens lokaler på Dalgas Avenue og skal blandt andet udstyres med lysmålere, en kunstig himmel, en solsimulator og en række testopstillinger, som illustrerer lysdesignkoncepter og -teknologi. I laboratoriet bliver det muligt at teste effekten af en lang række lysdesignscenarier for både dagslys og elektrisk lys.
Brugerne af laboratoriet bliver studerende fra skolens uddannelser i bygning og bygningsdesign samt undervisere, der gennemfører udviklingsprojekter sammen med virksomheder eller organisationer fra ind- og udland. Dermed styrker laboratoriet både uddannelser og udviklingsaktiviteter på Ingeniørhøjskolen.
Styrker uddannelser og udvikling
Med laboratoriet vil vi i langt højere grad kunne tilrettelægge lysrelaterede kurser og studieprojekter, der ligger i krydsfeltet mellem konstruktion og arkitektur. Samtidig får underviserne langt bedre muligheder for at udvikle nye teknologier i samarbejder med eksempelvis lampe- og armaturleverandører, siger Werner Osterhaus.
Werner Osterhaus, som også er adjungeret professor ved Arkitektskolen i Aarhus, har netop nu en række ingeniør- og arkitektstuderende på kursus i arkitektur og byggeri i samarbejde med undervisere fra Arkitektskolen. De studerende vil i lighed med Werner Osterhaus deltage i Dansk Center for Lys arrangementet Lysets Dag 2009 i København i starten af november.
Læs mere her
tags: Danmark, 2009, København, Århus, uddannelse, kunst, udland, virksomhed, erhvervslivet, teknologi, energi, Ingeniørhøjskolen, organisation, Undervisningsministeriet, studerende,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar